خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

در منزل بودیم و بیشتر به مطالعه

  • پنجشنبه ۶ دی ۱۳۷۵

پنج‌شنبه ۶ دی ۱۳۷۵ | ۱۵ شعبان ۱۴۱۷ // ۲۶ دسامبر ۱۹۹۶

 

[امروز نیمه‌شعبان تعطیل است.] در منزل بودیم و بیشتر به مطالعه و اصلاح اسناد مربوط به کتاب خاطرات قبل از انقلابم پرداختم. محسن و بچه‌هایش به دیزین و فاطی و بچه‌ها برای رسیدگی به مسائل کلیوی‌ها به بندرعباس و فائزه برای برنامه ورزش بانوان به رفسنجان رفتند. بقیه بچه‌ها جمع بودند.

در گزارش‌ها، مسأله گروگان‌گیری چریک‌های توپاک آمارو[1] در پرو مورد توجه است که صدها نفر از شخصیت‌های داخلی و خارجی را که در میهمانی سفارت ژاپن در آنجا بودند، به گروگان گرفته و خواستار آزادی زندانیان خودشان هستند؛ و نیز اختلافات صربستان.

 

[1] - جنبش انقلابی توپاک آمارو، یک گروه رادیکال در پرو بود که در اوایل سال ۱۹۸۰ میلادی آغاز به فعالیت کرد. در اوج قدرت این جنبش، چند صد نفر فعال بودند. هدف اعلام شده این جنبش، ایجاد یک دولت سوسیالیستی در پرو بود. در جریان گروگانگیری، چریک‌های توپاک آمارو، باحمله به محل اقامت سفیر ژاپن در پرو که به مناسبت تولد امپراتور ژاپن، جشنی در آنجا برپا بود، نزدیک به 450 نفر از میهمانان ازجمله سُفرای 10 کشور و 60 تاجر را به گروگان گرفتند. گروگانگیران، زنان و افراد کهنسال را آزاد کردند و در ازای آزادی 144 گروگان باقیمانده، (Äخواهان آزادی 400 زندانی چپ گرا از جمله رهبر خود از زندان شدند. در این ماجرا همه 14 گروگانگیر کشته شدند.