خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

هاشمی رفسنجانی و افتتاح ۱۲ طرح‌عمرانی شهرداری تهران

  • تهران
  • شنبه ۲۹ دی ۱۳۷۵

 

شنبه ۲۹ دی ۱۳۷۵ //۸ رمضان ۱۴۱۷ // ۱۸ ژانویه ۱۹۹۶

 

ساعت ۴ بامداد، مطابق معمول با زنگ ساعت بیدار شدم. تا ساعت ۵، با قرآن و دعا و سحری و نماز صبح گذشت. سپس تا ساعت ۷٫۵ صبح، استراحت کردم، ضمن استماع اخبار رادیوهای بیگانه؛ مطابق معمول هر روز. آقای [غلامحسین] کرباسچی، [شهردار تهران] آمد. برای افتتاح ۱۲ طرح‌عمرانی شهرداری، به منطقه پنج تهران رفتیم. ابتدا مرکز تجاری، اداری و خدماتی بوستان [در میدان پونک] را دیدیم؛ عظیم و جالب است، با ۳۵ هزار مترمربع ساختمان، در شش طبقه و صدها واحد تجاری، اداری و خدماتی و پارکینگ بزرگ و نقشه بدیع که عمده واحدها فروش رفته و بعضی‌ها شروع به کار کرده و بعضی هم مشغول دکورسازی‌اند.

سپس به فرهنگسرای معرفت، [در محله شهران] رفتیم. مردم محل، اطراف ساختمان اجتماع پُرشوری داشتند. پیاده شدم و از جلوی آنها عبور کردم. بعد از سرود و گلپاشان بچه‌ها و بازدید از کلاس‌ها و کتابخانه، به مراسم افتتاح رفتیم. [آقای مرتضی شاپوریان]، شهردار منطقه [پنج] و آقای کرباسچی، توضیحات دادند. طرح شبکه آبیاری تحت فشار هوشمند برای پارک‌ها و ۱۲۰ طرح دیگر منجمله پنج بزرگراه و ورزشگاه افتتاح شد. من هم صحبت دلگرم‌کننده، در اهمیت کارهای شهرداری تهران و نیز توسعه همه شهرها نمودم.[1]

به دفترم رفتم. در مسیر، آقای کرباسچی، برای وام به منظور تسریع در ساخت طرح‌ها و همچنین کمک به آقای [سیدمحمد] خاتمی، در جریان انتخابات [ریاست‌جمهوری] استمداد کرد. آقای [مرتضی] الویری، [رئیس سازمان مناطق آزاد تجاری] آمد. گزارشی دربارة مناطق آزاد داد و برای رفع مشکلات، منجمله تأسیس شعبه‌های بانک خارجی و نیز کمک به آقای خاتمی در مورد انتخابات استمداد کرد و نیز درخواست اقدام برای یکی‌کردن نرخ ارز، با توجه توفیقات دولت در بیشتر سیاست‌های سازندگی و اقتصادی و نگرانی از توقف کار در آینده داشت.

آقای [عباس] آخوندی، [وزیر مسکن و شهرسازی] آمد. برای طرح عمرانی قم کمک و اجازه گرفت و خواست که به فاز یک شهر جدید پردیس بروم. به محسن هم گفته بود که نامزدشدن آقای خاتمی در انتخابات، ممکن است عوارض سویی داشته باشد. عصر شورای‌عالی [حفاظت] محیط‌زیست جلسه با چند مصوبه داشت. افطار، وزرا و معاونان و مشاوران و خانواده‌هایشان، در باشگاه نهاد [ریاست‌جمهوری]، میهمانم بودند. به همه بچه‌ها، هر یک هزار تومان هدیه دادم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «هشت سال تلاش عظیم و مقدس نیروهای متعهد و متخصص ایرانی، قدرت سازندگی یک ملت انقلابی را به دنیا نشان داد و بخش عمده تبلیغات منفی دشمنان را علیه ایران اسلامی، نقش بر آب ساخت. دشمنان پیوسته تبلیغ می‌کردند که انقلاب تنها قدرت تخریب دارد، اما اکنون این حجم و عظمت سازندگی، پاسخ قاطعی به ادعاهای پوچ آنان است و باید این راه ارزشمند، همچنان تداوم یابد. امروز آبادانی و عمران شهرها و روستاهای بزرگ و کوچک، به طور یکنواخت در حال انجام است و شیرینی سازندگی ایران اسلامی هم در این است که تلخی‌های تبعیض و تفاوت‌های نامعقول و ظالمانه در آن نیست. ساخت فرهنگسراها، بزرگراه‌ها، ورزشگاه‌ها و مجتمع‌های تجاری و اداری از نیازهای اساسی جوامع است و دولت از اجرای این کارهای عمرانی در شهرها حمایت می‌کند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۵»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۷.