خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

جایزه حافظ قرآن دیروز به حافظ قرآن امروز

  • تهران
  • پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۷۵

پنج‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۷۵ //۶ رمضان ۱۴۱۷ // ۱۶ ژانویه ۱۹۹۶

 

صبح زود فائزه آمد. برای امکان برگزاری مسابقه ورزش بانوان کشورهای اسلامی در پاکستان استمداد کرد. دیشب و امروز باران داشتیم‌که باعث خوشحالی است؛ امسال دچار خشکسالی بودیم. هیأت امنای شهرک مهدیه قم آمدند و کمک خواستند. گفتم یک میلیارد و چند میلیون تومان، در بودجه سال ۱۳۷۶ دیده‌ایم و وام هم می‌دهیم. از کمک‌های گذشته من، اظهار قدردانی‌کردند؛ علاوه بر کمک‌های نقدی، نیازهای زیربنایی مثل آب و برق و گاز را تأمین کرده‌ام. گفتند، برنامه ساخت ۱۳ هزار واحد مسکونی، برای طلاب است، با همه نیازهای شهری. مدیر جامعه الزهرا (س) [حوزه علمیه خواهران] قم آمد؛ کمک و وام خواست.

 آقای صاحب‌زاده یعقوب‌خان، وزیر امورخارجه پاکستان آمد. نامه آقای [فاروق] لغاری، رییس‌جمهور را آورد. من را برای اجلاس سران کشورهای اسلامی در بهار سال آینده، دعوت کرده است. در نامه، صحبت از اجلاس مقدماتی وزارت امورخارجه شده که نشان از این است، علی‌رغم قرار قبلی، می‌خواهند آن را به صورت اجلاس‌کامل سران ارائه دهند و وزارت امورخارجه نگران است که این باعث شود، اجلاس بعدی در تهران نباشد، یا ضعیف باشد. اخیراً دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی، گفته بعید است در یک سال، دو اجلاس سران باشد و گفته، با توجه به اینکه معلوم نیست رییس‌جمهور در ایران کیست، تصمیم‌گیری از حالا مشکل است. دربارة مسائل افغانستان و روابط بین دو کشورمان صحبت‌کردیم.

مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسه داشت. دو مصوبه گذراندیم و دستور سوم، نیمه‌تمام ماند که دربارة قانون مبارزه با مواد مخدر است. دومی مربوط به مصوبات هیأت‌های هفت‌نفره [واگذاری زمین] بود. عصر، جمعی از قاریان قرآن آمدند و برنامه اجرا کردند. من هم برایشان صحبت کردم[1]. یک کودک پنج ساله، به نام «محمدحسین طباطبایی»، از قم، تمام قرآن را با ترجمه حفظ دارد؛ امتحان کردم، از عهده برآمد. جایزه دادم و تشویق و محبت کردم. افطار میهمانم بودند.

 

[1] - آقای هاشمی، اعجازکلام و ظرافت و تازگی در مفاهیم کتاب انسان‌ساز قرآن را از جاذبه‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد و نیرومند این کتاب دانست و تأکیدکرد: «غنای معنوی و دلالت‌های غیرقابل تردید و محکم، برای ساخت و اصلاح و کمال شخصیت فردی و اجتماعی انسان، بر مبنای معیارهای الهی، می‌تواند در هر عصر و زمانی، مبنا و ملاک تربیت و رفتار و کردار بشریت قرار گیرد. قرآن با ارائه عالی‌ترین و در عین‌حال، آسان‌ترین و عملی‌ترین روش‌ها، برای برقراری ارتباط و نزدیک‌شدن به‌خداوند و در نهایت رستگاری الهی، گنجینه‌ای است که هرگز جذابیت و کارسازی و نفوذ شگفت‌آور معنایی‌اش، در روح و روان آدمی کاهش نیافته است که این پویایی و لطافت را در کتاب دیگری نمی‌توان سراغ گرفت. باید تلاش شود در کنار حفظ و قرائت قرآن کریم، عمل به‌این کتاب نیز مورد توجه و عنایت خاص قرار گیرد.» ایشان با قدردانی از درک و فهم کامل کودک پنج ساله قمی‌که علاوه بر حفظ کامل قرآن، به‌معانی و جایگاه هر سوره و آیه نیز اشراف کامل دارد، گفت: «وجود چنین عزیزان خردسالی در جامعه، بسیار شگفت‌انگیز و جالب است و باید از لحاظ علمی و آموزشی، قدرت درک و فهم حافظانی که در عین خردسالی، به چنین توفیق بزرگ الهی نائل آمده‌اند، مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۵»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۷.

تصاویر ضمیمه