خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

تاسف آیت الله خزعلی از عدم امکان تمدید دوره ریاست جمهوری هاشمی

  • تهران
  • سه شنبه ۲۵ دی ۱۳۷۵

سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۷۵ //۴ رمضان ۱۴۱۷ // ۱۴ ژانویه ۱۹۹۶

 

جمعی از مدیران و هیأت داوران جشنواره خوارزمی آمدند. دکتر هاشمی [گلپایگانی، وزیر فرهنگ و آموزش عالی] گزارش داد. امسال طرح‌های بیشتری از داخل و خارج آمده و شش سازمان بین‌المللی هم در مراسم و تعیین جوایز شرکت می‌کنند. من هم صحبت دلگرم‌کننده در مورد رشد کمی و کیفی علم و فن و تحقیق در کشور و نقش سازنده جشنواره نمودم.[1]

[آقای اصغر گرانمایه‌پور]، استاندار مازندران و آقای [هادی] روحانی، [امام‌جمعه بابل] آمدند. خواسته‌هایی برای عمران بیشتر استان و کمک به رونق بازار برنج که راکد است، داشتند. آقای [محسن غفوری] آشتیانی، مسئول مؤسسه زلزله‌شناسی آمد. گزارش کار داد و برای گرفتن زمین مؤسسه و فعال‌کردن سایت خجیر استمداد کرد.

آقای [ابوالقاسم] خزعلی آمد. از خدمات من، به عنوان سند لیاقت و صلاحیت مدیریت یادکرد و اظهار تأسف از عدم امکان تجدید انتخاب نمود و خواست که به فردی کمک کنیم. تفسیر سوره حمد خود را آورد که بخوانم. سلمانی برای اصلاح آمد. عصر شورای عالی اداری، جلسه با چند دستور داشت که ناتمام ماند.

شب مهدی آمد. گزارش مذاکره با امیرعبدالله، [ولیعهد عربستان سعودی] در ریاض را داد که هنوز اصرار دارد، برای تحویل متهمان فراری سعودی کمک کنیم که ما از آنها بی‌اطلاعیم. مذاکره با آقای [مُعمر] قذافی، [رهبر لیبی] را گزارش داد که خواسته است، کارشناسان صنایع نظامی ما، برای تعمیر ابزار آنها و استفاده از کارخانه‌های راکدشان، بیشتر فعال باشند و پیغام آقای شیخ زاید، [رئیس امارات متحده عربی] را ابلاغ کرده بود که درخواست داشت، در جزیره ابوموسی، مسابقه فوتبال انجام ندهیم.

 

[1] - آقای هاشمی، با تجلیل از خدمات پژوهشگران و دانشمندان برجسته کشور، جشنواره خوارزمی را حرکتی با ارزش و با آثار فراوان دانست و گفت: «حرکت سریع کمی و کیفی امروز در بخش علم و دانش و تحقیق در کشور، نشان دهنده تحولات و پیشرفت‌های انکارناپذیر در سال‌های اخیر است. جامعه‌ای که اسلام را انتخاب کرده و بر ماهیت فرهنگی انقلاب خود تأکید دارد، شایسته چنین رشد و کمالی اصیل، فراگیر و محیطی بالنده و شکوفا در بخش علم و تربیت است. دنیا باید به دور از انحصارگری و تنگ‌نظری‌های سیاسی، تحولات و پیشرفت‌های بااصالت و عمیق ایران را بپذیرد و روی آن حساب کند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۵»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۷.