خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

تعدیل مواضع شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت

  • تهران
  • یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۷۵

 

 یکشنبه ۲۳ دی ۱۳۷۵ //۲ رمضان ۱۴۱۷ // ۱۲ ژانویه ۱۹۹۶

 

کارکنان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع آمدند. آقایان [محمد] فروزنده، [وزیر دفاع] و [شکرالله] ریاضی، [فرمانده حفاظت اطلاعات وزارت دفاع] گزارش دادند و من از ظرافت این‌شغل و لزوم توجه به‌سلامت و نیز عدم‌کندشدن کارها صحبت‌کردم[1]. آقای [سیدجواد] انگجی، سفیر جدید در کره‌جنوبی برای کسب نظر و خداحافظی آمد. گفتم با توجه به شرایط روابط با کره شمالی، شرایط برای توسعه همکاری با کره جنوبی، آماده‌تر شده است؛ از فشارهایی که بر او وارد می‌شود، گلایه داشت.

آقای [سید محمد] غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] آمد. راجع به خرید ماهواره و تعداد آن و نیز خرید گوشی تلفن‌های سیار صحبت کرد و گفت، افرادی از دوستان آقای ناطق [نوری] و نیز آقای ری‌شهری، به او پیشنهاد کرده‌اند که نامزد ریاست‌جمهوری شود و آن را حمل بر هدف گرم‌کردن انتخابات، توسط رقیبی کم‌خطر می‌کرد. آقای [رضا] امراللهی، [رئیس سازمان انرژی اتمی] آمد. راجع به تقویت او در نامزدی دبیری آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و فشار بر چین، برای انجام تعهدها و مشکلات ناشی از بازرسی‌ها گفت.

شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت[2] آمدند؛ به جز یک نفر، همگی جدیدالانتخاب‌اند. مواضع خود را گفتند که کمی تعدیل‌شده و کمک خواستند. از فشارهای بسیجی‌ها در دانشگاه‌ها گله دارند. عصر در جلسه هیأت‌دولت، چند مصوبه داشتیم. افطار میهمان آیت‌الله خامنه‌ای بودم. دربارة سفر من به کیش و ایلام و سفر ایشان به شمال و نیز دربارة انتخابات و سفر [عبدالحلیم] خدام از سوریه به ایران و مسائل افغانستان و عراق، گفت‌وگو کردیم.

به خانه آمدم. فاطی و بچه‌ها از سفر عُمره برگشته‌اند. کلی تعریف کردند و از خانواده‌های فهد [پادشاه عربستان] و امیرعبدالله [ولیعهد] و سایر شاهزاده‌های سعودی که در ضیافت ریاض با هم ملاقات کرده‌اند، راضی‌اند. آن‌ها را بااخلاق و مذهبی و بامحبت یافته‌اند.

 

[1] - آقای هاشمی، صمیمیت، اعتماد و اطمینان فرماندهان و مدیران نیروهای مسلح به سازمان حفاظت اطلاعات این نیرو را سرمایه و پشتوانه‌ای بزرگ برای موفقیت این سازمان دانست و گفت: «ماهیت و حساسیت، وظیفه نیروهای اطلاعاتی، برای حفظ ارزش‌های نظام و آرامش و امنیت کشور، بسیار باارزش و اصولی است. باید به‌گونه‌ای عمل شود که علاوه بر حفظ سلامت و اقتدار پیکره نیروهای مسلح، در روند پیشرفت و فعالیت‌های آن نیز وقفه‌ای ایجاد نشود.» ایشان بر لزوم پرهیز از یک‌سونگری به امور، به‌ویژه در کارهای اطلاعاتی تأکید کرد و گفت: «جامع‌نگری، دقت‌نظر و دوراندیشی، ضامن موفقیت نیروهای حفاظت اطلاعات است. در شرایطی که استکبار جهانی، روز به‌روز دشمنی و کینه‌جویی خود را با نظام مقدس اسلامی ایران تشدید می‌کند، وظیفه نیروهای حفاظت اطلاعات نیروهای مسلح، برای حفظ سلامت و توانمندی این نیرو، حساس و در عین‌حال جدی و کارساز است. نیروهای حفاظت اطلاعات، پشتیبانان‌اصلی سلامت و صلابت نیروهای‌مسلح کشور هستند. در فرازونشیب انقلاب‌اسلامی و فشار و تهدیدهای مختلف دشمنان جمهوری اسلامی ایران، امروز در زمینه صنایع‌دفاعی، به پیشرفت‌های بسیار خوب و قابل‌توجهی دست‌یافته و تجربه‌های گرانقدر مردم و نیروهای مسلح در عرصه دفاع و رزم، موجب ترس و وحشت دشمنان شده است. نیروهای حفاظت اطلاعات، پاسداران دستاوردهای عظیم و تجربه‌های گرانقدر دوران دفاع مقدس هستند و باید بتوانند از سرمایه‌های ارزشمند به‌دست آمده به‌خوبی حفاظت کنند. جایگاه اجتماعی و حساسیت مسئولیت این نیروها برکسی پوشیده نیست و در واقع ایمان و قرب به‌خداوند در این‌کار، بسیار کارساز و جدی است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۵»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۷.

[2] - اتحادیه انجمن‌های اسلامی و سازمان‌های دانشجویی سراسر کشور یا «دفتر تحکیم وحدت»، یک سازمان دانشجویی در ایران است که ابتدا با گردهم آمدن «انجمن‌های اسلامی» دانشکده‌های گوناگون در سال ۱۳۵۹ به عنوان «مرکز انجمن‌های اسلامی دانشجویان» پاگرفت و در سال ۱۳۶۱ به طور رسمی تشکیل شد. این تشکل در دهه ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ قوی‌ترین جنبش دانشجویی ایران بود و در پیروزی آقای سیدمحمد خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۷۶ نقش مهمی داشت.