خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1375 / کتاب «سردار سازندگی»

تمایل آیت الله جوادی آملی برای ادامه کار هاشمی در ریاست جمهوری

  • چهارشنبه ۵ دی ۱۳۷۵

 

چهارشنبه ۵ دی ۱۳۷۵ | ۱۴ شعبان ۱۴۱۷ // ۲۵ دسامبر ۱۹۹۶

 

آقای [حمیدرضا] آصفی، سفیرمان در پاریس آمد. از پیشرفت همکاری‌ها و تصمیم فرانسه برای دوستی با ایران و همکاری بیشتر در طرح گاز پارس جنوبی و تضاد فرانسه با آمریکا گفت و احتمال اینکه مریم قجر [= رجوی] را اخراج کرده باشند. از حضور نیروهای اطلاعات در سفارت که فرانسه خواهان رفتن آنهاست، اظهارنگرانی کرد.

آقای امیرخیزی، [سفیر ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در وین] و فاطی آمدند. گفت، سازمان ملل آماده است در مرزهای شرقی ایران، برای جلوگیری از نفوذ قاچاقچیان موادمخدر سرمایه‌گذاری کند، ولی اختلاف ستاد [مبارزه با مواد مخدر] و ناجا [= نیروی انتظامی] مانع است؛ گفتم حل می‌کنیم.

آقای [حسین] صنعتی، سفیرمان در کویت آمد. گزارش روابط را داد و از آقای [محمدباقر] مهری در مقابل مخالفانش، به نوعی طرفداری کرد. پسر آقای [عبدالله] جوادی آملی آمد. کمک خواست، برای انتشار آثار پدرش که مرکز تحقیقات اسراء آن را به عهده دارد. از آثار ایشان توضیحات داد و اظهار تمایل خود و پدرش را برای ادامه کار من مطرح کرد.

آقای هاشمی گلپایگانی، [وزیر فرهنگ و آموزش عالی] آمد. مطابق معمول مشکلاتش را مطرح کرد و کمک خواست. جمعی از مدیران نهضت سواد آموزی آمدند. آقای بشارتی و [محسن] قرائتی، [نماینده ولی‌فقیه و رئیس نهضت سوادآموزی]، گزارش دادند. من هم دربارة اهمیت کارشان صحبت کردم.[1]

عصر در جلسه هیأت دولت چند مصوبه داشتیم و دربارة انتخابات شوراها بحث کردیم. در گزارش‌ها، مسأله نزاع‌های داخلی صربستان مهم است که شبیه مبارزات مردم ایران در سال‌های آخر عمر رژیم شاه است و نیز مسائل مربوط به سفر من به ترکیه، هنوز مورد توجه است. برنامه سفر به ایلام را تصویب کردم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «خدمات باارزش آموزشیاران نهضت سوادآموزی در امر سوادآموزی، با آثار فراگیر و سازنده فرهنگی و رشد اجتماعی، از بهترین نمونه‌های حرکت در مسیر محرومیت‌زدایی و کمال شخصیت انسانی است. ایثارگری دست‌اندرکاران نهضت سوادآموزی از ویژگی‌های خدمتگزاران در این نهاد مقدس است. خدمت و تلاش انسان‌هایی که با درک شرایط استضعاف و محرومیت در دورترین و محروم‌ترین نقاط روستایی، در شرایط دشوار، مردم را با فرهنگ انقلاب، اخلاق و دانش اسلامی آشنا می‌کنند، برکات فراوان و ماندگاری دارد. کاهش میزان بی‌سوادی از 52 درصد در پیش از انقلاب به 20 درصد در زمان کنونی، ضرورت حمایت بیشتر از نیروهای مخلص نهضت سوادآموزی را مشخص می‌کند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های ۱۳۷۵»، دفتر نشر معارف انقلاب، ۱۳۹۷.