خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۷۴

جمعه 20 مرداد  1374  //13 ربیع‌الاول 1416                11 اگوست 1995

 

در گزارش‏ها، فرار دو داماد و دو دختر صدام حسین[1] از عراق به اردن و پذیرش پناهندگی سیاسی آنها از سوی اردن و خشم عراق و حمایت آمریکا از اردن مهم است؛ به خصوص که این دو نفر- «حسین کامل» و «صدام کامل» - همه اسرار نظامی و سیاسی عراق را می‌دانند و معلوم است که با برنامه و هماهنگی خارجی‌هاست و همچنین طرح آمریکا برای تصمیم بوسنی که نشانی از برنامه‌ای و توطئه‌ای بودن عملیات نظامی اخیر صرب‌ها در شرق بوسنی و شکست آنها در غرب بوسنی و کرواسی است و از اظهارات چند روز پیش وزیر امور خارجه کرواسی به ایران هم، من چنین پیامدهایی را حدس زدم.

در منزل بودم. بچه‌ها و جمعی از بستگان جمع بودند. مهدی گزارشی از پیشرفت طرح سکوی ابوذر در خلیج فارس و مذاکرات قرارداد با لیبی برای اجرای طرح راه‏آهن داد.

 

 

[1] - حسین‏کامل‏المجید، یکی از اعضای بلند پایه حزب بعث عراق بود. او در اوایل سال ۱۹۸۵ میلادی، با درجه سرگردی مسئول کمیته صنایع نظامی شد. حسین کامل با تکیه بر اهالی استان‌های تکریت، موصل و الانبار در سال ۱۹۸۶ دستگاه امنیتی ویژه‌ای را تشکیل داد و در همان حال نیز مسئول گارد ویژه صدام شد و در همین سال با دختر بزرگ صدام «رَغَد» ازدواج کرد. حسین کامل نقش اصلی در خریدهای تسلیحاتی عراق از اسراییل را که توسط یک تاجر سعودی‌الاصل به نام «عدنان قاشقجی» صورت می‌گرفت داشت. فرماندهی عملیات کشتار پنج هزار نفر از مردم حلبچه با وی بود. حسین کامل در قیام شعبان ۱۹۹۱ بسیاری از انقلابیون عراقی را اعدام کرد. او بعد از آنکه با دختران صدام به اردن فرار کرد، جنون بازگشت وی را فرا گرفت، بنابراین برگشت و به دستور صدام، به طرز هولناکی کشته شد.کامل وقتی به اردن پناهنده شد، از طرف آمریکایی‏ها صندوق اسرار صدام لقب گرفت. او در گفت‏وگو با مجله «السفیر» لبنان به این جنایت ها اعتراف کرد.