خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۷۴

چهار‌شنبه 18 مرداد  1374  //11 ربیع‌الاول 1416            9 اگوست 1995

 

[آقای کینتو موسکه]، نخست‏وزیر اوگاندا آمد. مذاکرات دربارة همکاری‌های دوجانبه و جهانی و بین‏منطقه‌ای و آفریقا و سفر من به آنجا بود. [آقای موسی محمدمولا]، اولین سفیر آفریقای جنوبی برای تقدیم استوارنامه آمد؛ هندی‌الاصل و دورگه و مسلمان است. کتابی از آقای [نلسون] ماندلا آورد که به خط خودش هدیه کرده و دربارة مبارزات و زندگی اوست.

آقای میرزاده، [معاون اجرایی رئیس‏ جمهور] آمد. گزارش بازسازی را داد و دربارة مسئولیت سازمان برنامه و بودجه و همچنین تنظیم بازار صحبت شد. هیأت مدیره شهرک مهدیه قم آمدند. گزارش پیشرفت کار دادند و برای ادامه کار استمداد کردند. عصر در جلسه هیأت دولت، دربارة قیمت ارز و ... بحث شد. یکی دو روز اخیر، ارز قاچاق گران‌تر شده است.

تلفنی با آیت‏الله خامنه‌ای در مشهد راجع به سازمان برنامه و بودجه مذاکره کردیم. آقای [علی] لاریجانی، [رییس سازمان صداوسیما]، برای تأسیس تلویزیون ماهواره‌ای برای اروپا استمداد کرد. احکام انتصاب آقایان [حمید] میرزاده و [مسعود روغنی] زنجانی را برای سازمان برنامه و بودجه و مشاورت [رئیس‏ جمهور] تهیه کردیم، ولی آقای زنجانی تقاضا کرد که روز شنبه اعلان شود که فرصت‏ جمع‏کردن کار و وسایل را داشته باشد[1].

جواب نامه [آقای هلموت کُهل]، صدراعظم آلمان را تهیه کردم که پس از ملاقات با خانواده [رون آراد]، خلبان مفقودالاثر اسراییل در لبنان نوشته و از ایران برای پیداکردن او  استمداد کرده بود. در این جواب، با تذکر به اینکه «اگر آقای کُهل با خانواده‌های چهار مفقودالاثر ایرانی در لبنان که هواپیمای جنگی‌شان هم به لبنان تجاوز نکرده است، ملاقات می‌کرد، برای آنها هم تلاش داشت»، او را متوجه موضع‌گیری نادرستش نمودم؛ اگر بشود.

 

 

[1] - آقای مسعود روغنی‏زنجانی، در متن استعفای خود نوشته بود: «پیرو مذاکره حضوری، با توجه به تدوین و تصویب برنامه پنج‏ساله دوم و بودجه 1374 و خستگی مفرط و درخواست‏های مکرر قبلی، بدینوسیله استعفای خود را از ریاست سازمان برنامه و بودجه اعلام می‏دارم. از اینکه جنابعالی در این مدت به اینجانب اعتماد کردید، کمال تشکر را داشته و اعتقاد راسخ دارم، بصیرت و اقدامات شما در دوران پُرتلاطم اخیر، تاریخ ایران را وارد مرحله جدیدی کرده است، به نحوی که نام جنابعالی در تاریخ ایران به عنوان یکی از شجاع‏ترین و دلسوزترین مسئولان کشور جاودانه خواهد ماند. لذا همکاری با جنابعالی برای اینجانب، تجربیات مفید و ارزنده‌ای داشته و از دوران پُرافتخار و به یاد ماندنی زندگی‏ام می‏باشد.»