خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۷۴

سه‌شنبه 17 مرداد  1374  //10 ربیع‌الاول 1416  //8 اگوست 1995

 

[آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت آمد. گزارشی از شروع کار در ترکمنستان داد و بیشتر برای کشف صحت و سقم شایعة توجه به دکتر ولایتی برای ریاست‏جمهوری آینده آمده بود. به ایشان گفتم، گاز مایع بنیاد خیریه‌ای را که گاز به پاکستان صادر می‌کنند و سود آن، صرف نیازمندی‌های شیعه آنجا می‌شود، تأمین کنند.

آقای [صباح] زنگنه، سفیرمان در سازمان کنفرانس اسلامی آمد و  راه‌های توسعه همکاری با کشورهای اسلامی و برنامه‌ریزی برای غنی‏کردن کنفرانس اسلامی در تهران را گفت.

آقای [غلامرضا] انصاری، کاردارمان در لندن آمد. از بهتر شدن روابط و به‏خصوص بعد از تحریم آمریکا اظهار رضایت کرد و معتقد بود مصاحبه من با تلویزیون سی ان ان، تأثیر زیادی در جلب حمایت کشورهای غربی داشته است.

آقای [مهدی] غیوران[1] آمد. درخواست ارجاع خدمتی داشت. [خانم شفیقه رهیده]، همسر دکتر حبیبی آمد. گزارش وضع کارخانه سرنگ‏سازی [هلال‏احمر] را داد و نمونه فیلتر ساخت ایران برای دیالیزی‌ها را آورد که کار مهمی است. برای سرعت اجرای کارخانه ساخت مواد اولیه داروهای بیولوژیک استمداد کرد.

آقایان [سیدحسن] طاهری خرم‏آبادی و [ابوالفضل] توکلی‌بینا آمدند. برای  تحویل گاز مایع از سوی وزارت نفت استمداد کردند که با تذکر قبلی من به آقای آقازاده، حل نشده بود. آقای طاهری، تأکید بر ابقای آقای مهدوی‏کنی در سمت دبیرکلی جامعه روحانیت مبارز داشت و برای معالجه فرزندش استمداد کرد.

آقای [رسول] لاهیجانیان، [مدیرعامل شرکت شیلات]، از جهادسازندگی آمد. گزارش طرح‌های پرورش میگو را داد و از مزاحمت‌های دیوان محاسبات و وزارت اطلاعات شکایت کرد.  عصر دکتر حبیبی آمد و گزارش تکمیل برنامه کار هیأت اعزامی به کنفرانس پکن برای حقوق زنان را داد. در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، دربارة کنکور دانشگاه‌ها بحث بود که ناتمام ماند.

 

[1] - آقای مهدی غیوران از بنیانگذاران مدرسه رفاه و از فعالان سیاسی مسلمان و زندانیان سیاسی در دوران حکومت پهلوی بود. وی بر اثر شکنجه ساواک، چهار ماه در حالت اغما بود و مدتی فلج شد. او از یاران شهید محمدعلی رجایی بود.