خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۷۴

یکشنبه 15 مرداد  1374  //8 ربیع‌الاول 1416        //6 اگوست 1995

 

تصرف مرکز حکومت صرب‌های کراسیا توسط دولت کرواسی و سرعت هزیمت صرب‌ها و شکست محاصره بیهاج، مورد توجه جهان است. نگرانی از همکاری کروات‌ها و  مسلمین، مورد خشم بعضی از محافل غربی است.

اعضای سمینار اتحادیه خبرگزاری‌های ساحل دریای خزر آمدند. اولین  اجلاس را در ایران برپا می‌کنند. آقای [فریدون] وردی‌نژاد، [مدیرعامل خبرگزاری ایرنا]، گزارش داد و من هم با صحبت کوتاهی از منافع مهم این ابتکار گفتم[1]. عکس دسته‏جمعی گرفتند.

ستاد تنظیم بازار، جلسه با چند مصوبه داشت. عصر جلسه هیأت دولت داشتیم. الحاق به کنوانسیون محیط زیست و بالابردن حقوق کارکنان دولت تصویب شد. شب سفیران و مدیران وزارت امورخارجه در باشگاه نهاد [ریاست‏جمهوری]، با همسران‏شان میهمانم بودند. به [آقای محمدابراهیم طاهریان‏فرد]، سفیرمان در بوسنی، به خاطر خطرپذیری و فعالیت‌های مؤثر، نشانِ [درجه سه لیاقت و مدیریت] دادم. گزارش دکتر ولایتی را شنیدیم. من هم صحبت مفصلی در استحکام نظام و توفیق‌‌های مهم انقلاب و برنامه اول کردم[2]. بعد از شام به خانه آمدم.

 

[1] - آقای هاشمی، با بیان اهمیت این منطقه به ‌عنوان یک محور تاریخ‌ساز و مرکز مهم اقتصادی، تصریح کرد: «موقعیت حال و آینده دریای‏خزر که همانند خلیج‌فارس، نقش‏مؤثری در همکاری‏های‏منطقه‌ای و بین‌المللی دارد، باید موردتوجه بیشتر کشورهای ساحلی این منطقه قرار گیرد و دولت‌های این منطقه، با استفاده از پشتوانه سوابق تاریخی و فرهنگی و ریشه‌دار خود، در مسیر دوستی و برادری ملت‏ها گام بردارند و یک اتحادیه نیرومند منطقه‌ای ایجاد کنند.» ایشان با قدردانی از تشکیل اتحادیه خبرگزاری‏های پنج کشور ساحل دریای خزر، به عنوان یک حرکت نوین و بااهمیت در جهان، آن را گامی در جهت گسترش دامنه همکاری‏ها در تمامی ابعاد دانست و با تأکید بر نقش مؤثر خبرگزاری‏ها در ایجاد زمینه‌های توسعه روابط در تمام بخش‏های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، اظهار داشت: «خبرگزاری‏ها با در اختیار داشتن اطلاعات وسیع و همه‏جانبه، می‌توانند نقش زیادی در روشن کردن افکارعمومی ملت‏ها و رساندن سریع اطلاعات دقیق درباره مسایل جهان و منطقه به‌ دولت‏ها داشته باشند. این اتحادیه، همچنین با اظهارنظرهای مثبت و سازنده، می‌تواند به تعمیق روابط و دوستی‌ها کمک کند و منابع اطلاع‌رسانی خود را تقویت و غنی‌تر سازد. با وجود کشورهای مستعد و نیرومند، با سوابق کهن و عظیم فرهنگی، منطقه دریای خزر استحقاق خوبی دارد که به ‌یکی از مراکز مورد توجه و تاریخی جهان، در ابعاد مختلف تبدیل شود.» آقای هاشمی، با اظهار خرسندی از انتخاب ایران برای برگزاری نخستین اجلاس اتحادیه خبرگزاری‏های پنج کشور ساحلی دریایÃ Äخزر، حمایت دولت جمهوری اسلامی ایران را از تقویت این‏گونه همکاری‏ها اعلام کرد. رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1396.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «در حال حاضر، با توجه به ‌شرایط موجود پس از تحولات سیاسی مهم جهانی، ایران از جمله کشورهای‏مستقل با بنیان‏مستحکم و ثبات پایدار داخلی است که با بهره‌مندی از وجود بابرکت مقام ولایت‌فقیه و برخورداری از انسجام و هماهنگی و یکپارچگی، مانند ملت و مسئولان با اقتدار و صلابت در عرصه‌های جهانی حضور دارد. به‌رغم تحولات عظیم پس از فروپاشی بلوک شرق و تبلیغات گسترده، برای معرفی یک قطبی شدن جهان و تلاش برای ایجاد وحشت و تزلزل در اراده کشورهای مستقل، افکار پویا و زنده ملت‌های استقلال‌طلب و اوج‌گیری نهضت‌های آزادیبخش و از همه مهم‏تر، استمرار استقلال و ثبات سیاسی جمهوری اسلامی ایران، پوچی این‌گونه تبلیغات را ثابت کرده است. شرایط ایجادشده پس از پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه و قطع بسیاری از منافع کشورهای بیگانه سلطه‌طلب از این نقطه مهم و استراتژیک جهانی، ارزش و اقتدار جمهوری اسلامی ایران را برای مردم کشورهای منطقه مضاعف‏کرده است؛ به‏گونه‌ای که دنیا نمی‌تواند این عظمت و اهمیت را نادیده بگیرد. در حالی که تبلیغات امریکا و حامیانش برای تحریم جمهوری اسلامی ایران اوج گرفته است، میزان استقبال کشورها و شرکت‌های فنی اقتصادی خارجی بین‌المللی، برای گسترش همکاری و مشارکت در طرح‌های اقتصادی و صنعت، افزایش یافته است که این موضوع از جنبه‌های مختلف قابل بررسی و تحلیل است و نمی‌توان آن را پدیده‌‌ای عادی و تصادفی دانست. بنیان مستحکم و رشد زیربنایی اقتصاد کشور که در نتیجه برنامه‌ریزی‏های اصولی دولت در دوران بازسازی به دست آمده است، یکی از موفقیت‏های بزرگ و افتخارآمیز برای ایران اسلامی است. با توجه به‌رشد هفت درصدی تولید ناخالص‏ملی در طول برنامه اول توسعه و افزایش بیش از هفت‏درصد درآمدسرانه و رشد صادرات کشور به‌ میزان53 درصد، آثار حرکت سازندگی و پیشرفت کاملاً مشهود و ملموس است و پایداری و ثبات اقتصادی ایران را ثابت می‌کند. به‌رغم تحرکات روانی و جنجال‏آفرینی افراد سودجو و فرصت‌طلب و هم‌صدا با دشمن، برای ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور، پس از شکست‌های سیاسی و نظامی، وضعیت نیرومند اقتصادی، ثبات ارزی و توانمندی بنیه مالی کشور نشان از بی‌اثر بودن این تلاش‏ها دارد. ایران در حال حاضر با تأمین نود درصد از نیازهای دفاعی در داخل، بخش دفاعی خود را آن‏گونه که شایسته است، مستحکم کرده است. شما به‏عنوان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در بین دولت‌ها و ملت‌های جهان، نقش مهمی برای معرفی چهره واقعی انقلاب اسلامی در سطح بین‌المللی دارید و باید در این زمینه بیشتر تلاش کنید.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1396.