خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۷۴

 

شنبه 14 مرداد  1374  //7 ربیع‌الاول 1416   //    5 اگوست 1995

 

از خانه به منظریه رفتیم. در کنگره مدیران آموزش و پرورش، سخنرانی افتتاحیه را با تعریف‌ها و تذکراتی انجام دادم[1]. به دفترم رفتم. خانم [نفیس صدیق] پاکستانی، مدیر اجرایی صندوق ‌جمعیت سازمان ملل و حمایت از پیشبرد معیشت زنان و کنترل جمعیت آمد. از موفقیت‌های ایران در این برنامه تشکر و تعریف کرد. بر استفاده از تجربه ایران و ایجاد مرکز ترویج وآموزش در ایران تأکید کردم.

آقای [سیدمحمد] میرمحمدی، [دبیرکل سازمان امور اداری و استخدامی کشور] آمد. پیشنهادهای سازمان امور استخدامی، در خصوص بالابردن حقوق کارکنان دولت را  ارایه داد؛ مجموعاً سالیانه حدود دویست و پنجاه میلیارد تومان، بار مالی برای دولت دارد. دکتر حبیبی، برای امور جاری و تأمین مابه‌التفاوت نیازهای ریالی وزارت دفاع، برای تأمین ریال سهمیه ارزی آمد.

عصر[آقایان حسین ‏شریعتمداری، سیدمحمود دعایی، غفورگرشاسبی، سیدمحمدموسوی خویینی‏ها، علی ربیعی، سیدمرتضی ‏نبوی و مسیح‏ مهاجری]، مدیران روزنامه‌های کیهان، اطلاعات، ابرار، سلام، کار و کارگر، رسالت و جمهوری‏اسلامی آمدند. برای تأمین کاغذ و پرداخت سوبسید استمداد کردند و سئوالاتی در مورد سیاست‌ها داشتند. تذکراتی در مورد تعدیل انتقادهای تُند و شعارگونه دادم. آقای [موسوی]خویینی‌ها، درخواست کرد، بنز زرهی که از سابق در دست دارد، بگیریم و یک پیکان بدهیم.

اخوی محمد، [قائم مقام وزیر امور خارجه] آمد. گزارش سفر آفریقا را داد و علت انصراف از سفر یزد را جویا شد و برای آمدن حسن تُرابی، [رهبر اسلامگرایان و اخوان‏المسلمین] از سودان به ایران که خودش برای سفر ابراز تمایل کرده، اجازه گرفت.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «همگام با رشد علمی و اقدام‌های اساسی در بخش آموزش که امروز نتایج بسیار مطلوب آن را در موفقیت و پیروزی افتخارآمیز دانش‌آموزان ایرانی در المپیادهای علمی گوناگون جهانی شاهدیم، باید نسل جوان کشور را که با حالت‌های سازنده و معنوی سال‏های اول پس از پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس،کمتر آشناست و باید به ‌لحاظ آگاهی و بینش اجتماعی و معنوی تقویت کنیم. هرقدر جامعه ما از زمان پیروزی خود فاصله می‌گیرد، به‌مراقبت‌های معنوی، فرهنگی و تربیتی بیشتری برای حفظ اصول و آرمان‌های مقدس خود نیاز دارد. فطرت جدایی‏ناپذیر تلاش برای معاش و توجه به ‌امور زندگی مادی، در کنار رشد و کمال فرهنگی و معنوی که مورد تأکید قرآن و اسلام بوده است، انسان را به ‌جایگاه والایی در جامعه می‌رساند و همه ما باید با پرهیز از یک‏جانبه‌نگری، برای تأمین هر دو موضوع اساسی تلاش و برنامه‌ریزی کنیم. در حال حاضر، عمق جامعه و پشتوانه اصلی حرکت، یعنی توده مردم، از صلابت و سلامت معنوی و فرهنگی خوبی برخوردار است که این امر در نتیجه تلاش‌های نیروهای صالح، فعال و کارآمد آموزش و پرورش در سال‏های اخیر به دست آمده است و ما معتقدیم جامعه ایران، بهترین دوران تاریخی خود را به ‌لحاظ فرهنگی سپری می‌کند. بهترین راه اثبات قدرت دین، برای اداره حکومت و جامعه و اعتلا و سعادتمندی کشور و مؤثرترین شیوه برای تغییر افکار پوسیده و قضاوت‌های ظالمانه نسبت به‌ایران اسلامی، نشان دادن استعدادها و توانمندی‏های علمی و سرمایه‌های معنوی است.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1396.