خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • جمعه ۶ مرداد ۱۳۷۴

جمعه 6 مرداد  1374  //29  صفر 1416   //          28 جولای 1995

 

در منزل بودیم. یاسر صبحانه میهمان داشت؛ جمع زیادی از دوستان و همدوره‌ای‌هایش در مدرسه و دانشگاه و جبهه بودند. آقاجلال هم کمکش می‌کرد. عفت از مشهد تلفن کرد. از عدم برخورد مناسب استانداری[خراسان] و آستان‏قدس [رضوی] گله دارد.

در گزارش‌ها هنوز مسأله بوسنی داغ است. وارد شدن کروات‌ها در نبرد علیه صرب‌ها مثبت است. چند روز قبل، وزیرامورخارجه کرواسی، در این باره از روی نقشه به من توضیح داده بود؛ گرچه او هم ژپا و سربرنیتسا را - برای همواری راه تقسیم بوسنی- از دست‏رفته تلقی می‌کرد.

عصر آقای [محمدرضا] نوری [شاهرودی]، سفیرمان در لیبی آمد. از پیشرفت همکاری‌های فراوان تجاری و فنی گزارش داد و تعمیق روابط را بیشتر معلول برقراری ارتباطات خانوادگی می‌داند. از اظهارات آیت‏الله خامنه‌ای در جمع سفیران[1] در خصوص هماهنگی من و خودشان، خیلی خوشحال بود و گفت تأثیر زیادی بر روحیه سفرا گذاشت که خیال می‌کردند اختلاف نظر وجود دارد. حسین[مرعشی] از دفتر، برای برنامه‌های کاری آمد و محسن که برای آبیاری تحت فشار البرز رفته بود، برگشت و گزارش داد.

 

 

[1] - آیت‌الله‌ خامنه‌ای،‌ رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامی‌، در دیدار وزیر و مسئولان‌ وزارت‌ امور خارجه‌ و نمایندگان‌ سیاسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در کشورهای‌ مختلف‌ جهان‌، به‌ تلاش‌ دشمنان‌ اسلام‌ برای‌ ایجاد شبهه‌، نسبت‌ به‌ وجود تفاهم‌ و همکاری‌ و همدلی‌ میان‌ مسئولان‌ عالیرتبه‌ کشور اشاره‌ کردند و گفتند: «اینجانب‌ در مرکز اطلاعات‌ و اخبار کشور قرار دارم‌ و به‌ فاصله‌ کوتاهی‌، از اخبار حوادث‌ دنیا نیز مطلع‌ می‌شوم‌. بنابراین‌ به‌ عنوان‌ مطلع‌ترین‌ فرد درکل‌ نظام‌، تردید ندارم‌ که‌ توافق‌، تفاهم‌، محبت‌ و میل‌ به‌ همکاری‌، همفکری‌ زمینه‌دار و شرح‌ صدر موجود در سطح‌ بالای‌ نظام‌Ã Äاسلامی،‌ در دنیا بی‌نظیر است‌ و امروز کشور اسلامی‌ ایران‌ با فکر منسجم‌، اراده‌ نیرومند و با استفاده‌ از توانایی‏های‌ کاری‌ و تجربه‌ انقلابی‌ اداره‌ می‌شود.» ایشان، قرار داشتن‌ افراد مجرب‌ و انقلابی‌ را در رأس‌ امور کشور، موجب‌ مضاعف‌‏شدن‌ ثمره‌ فعالیت‌های‌آنان‌ دانستند و افزودند: «مدیریت‌ کشور کارآمد، مقتدر، با اراده‌، مصمم‌، متوکل‌ به‌ خدا و معتقد و معتمد به‌ توانایی‏های‌ خود است‌. بنابراین‌ امور کشور با وجود پشت‌‏سرداشتن‌ جنگ‌ تحمیلی‌، با سرعت‌ بسیار در حال‌ پیشرفت‌ است‌ و ایران‌ اسلامی‌، با این‌ روحیه‌ و منش‌ و با لطف‌ و رحمت‌ الهی‌، از جنبه‌های‌ ارزشی‌ و مادی‌ مسیر رشد و شکوفایی‌ روزافزون‌ را طی‌ می‌کند.» منبع: دفتر حفظ و نشر آثار آیت‏الله خامنه‏ای، بیانات 1374.