خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۷۴

سه‌شنبه 3 مرداد  1374  //26  صفر 1416   //         25 جولای 1995

 

اعضای ستاد برگزاری نماز جمعه تهران آمدند. گزارش کار دادند و برای هزینه‌ها کمک خواستند و برای توجیه ائمه‏جمعه سراسر کشور، جهت غنی‌ترکردن خطبه‌ها و توجه به مصالح نظام استمداد کردند. در اجتماع‏شان صحبت‌های تشویق‌آمیز کردم و از پیروزی‌های دانش‏آموزان‏مان در المپیادهای مختلف تجلیل نمودم[1].

اعضای شورای دفتر تبلیغات اسلامی قم آمدند. گزارش عملکرد دادند و از توفیق‌شان در تربیت مُبلّغ و نیروهای کیفی گفتند و رشد خوب انجمن‌های فرهنگی نوجوانان در سراسر کشور با حدود پنج‏هزار انجمن و هر یک تا حدود پانصد عضو. برای امور مالی و تدارکاتی استمداد کردند و از کمک‌های من قدردانی نمودند.

آقای [محسن] نوربخش، [رئیس‏ کل بانک‏مرکزی] آمد. گزارش وضع ارزی و ریالی را داد و از فشاری که برای گرفتن بانک‌های تخصصی از سوی دستگاه‌های مختلف، مثل صنعت و بازرگانی و آقای [محمد] فروزنده، [وزیر دفاع] می‌آید، اظهار نگرانی کرد. از فشارهایی که ستادکل [نیروهای مسلح]، از طریق گردش‏کار و گرفتن امضای فرمانده‏کل قوا در جهت محدودکردن اختیارات وزارت [اموراقتصادی و دارایی] وارد می‌کنند، شکایت داشت. برای رفع مشکل، راهنمایی نمودم. عصر شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. گزارش عملکرد شورای اجتماعی بانوان و چند موضوع دیگر در دستور بود.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «اگر امروز انقلاب و کشور اسلامی، به ‌سرعت در حال پیشرفت تعالی و رشد بوده و در برابر همه توفان‌های توطئه و حوادث مهم سیاسی، پابرجا و استوار مانده است، به برکت حضور مردم در صحنه است که این اجتماع انسان‌های صالح، مؤمن و پاک تجلی می‌یابد. نمازجمعه یکی از معجزات اسلام است که با ویژگی‌ها و احکامش، به‌عنوان یک پایگاه رشد وتعالی و حفظ و بقای اسلام، نظام و بنیه معنوی جامعه مطرح شده و در زندگی فردی و اجتماعی انسان‌ها بسیار سازنده و خلاق است. پرداختن به‌ مسایل روز و جدید جامعه اسلامی و جهانی، موضع‌گیری‌های اصولی و آرمانی و خنثی‏ساختن به‌موقع دسیسه‌های دشمنان و بحث درباره نیازهای زمانی و شرایط حال و آینده جامعه و کشور، از دستاوردهای خوبی است که نمازجمعه تاکنون دربرداشته است. اگر همه جهان، امروز شاهد است نسل انقلاب‏اسلامی و فرزندانی که در دامان این نظام مقدس تربیت شده‌اند، اکنون در مسابقات علمی جهان، در رقابت با کشورهای قدرتمند علمی و صنعتی، با آن همه ادعا و سابقه پیشرفت، مقام اول را به ‌دست می‌آورند، اقتدار معنوی و نتیجه تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت، برای رشد و تعالی جامعه، کاملاً روشن وÃ Äقابل درک می‌شود. احراز مقام‌های اول جهان در رشته‌های مختلف، به‌ویژه کسب مدال طلا توسط دانش‌آموز دختر ایرانی و به‌رغم آن همه تبلیغات منفی و شیطنت‌آمیز مبنی بر انزوا و خانه‌نشین بودن زن در ایران‏اسلامی، ثابت می‌کند جامعه و کشور ما در حال رسیدن به جایگاه علمی و معنوی واقعی خود در جهان است و شک نداریم، اگر در مسایل فنی و تکنیکی هم وارد رقابت شویم، به ‌افتخارات بزرگی دست می‏یابیم.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1396.