خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۷۴

یکشنبه 1  مرداد  1374  //24  صفر 1416   //          23 جولای 1995

 

تا ساعت ده‏و نیم صبح، کارهای دفتر انجام شد. ستاد تنظیم بازار جلسه داشت؛ سه درصد مبلغ پیمان تعهد ارزی فرش را تخفیف دادیم. عصر وزارت امور خارجه، اصرار به ملاقات با وزیرامورخارجه اُزبکستان را داشت. من نظر داشتم که  تا سه‌شنبه صبر کنند. آقای ولایتی آمد و بر ملاقات امروز عصر اصرار کرد؛ چون قرار است فردا  برود. من به خاطر مواضع بد اُزبک‌ها در رابطه با تحریم آمریکا، نمی‌خواستم زود ملاقات کنم؛ با اصرار پذیرفتم. بعداً خبر رسید که در فرودگاه هم مصاحبه خوبی نداشته و صریحاً تأیید آمریکا را تکذیب نکرده است. گفتم ملاقات را لغو کنند، ولی معلوم شد به نهاد رسیده است. ناچار پذیرفتم و در ملاقات، جملاتی گفتم که تکذیب را به گردنشان بگذاریم. در ملاقات هم گفت، با دادن نیروگاه بوشهر از سوی شوروی موافق نیستند، چون اصولاً با توسعه نیروگاه‌های اتمی مخالفند و خودشان هم نپذیرفته‌اند. حادثه [اتمی] چرنوبیل[1] و خرابی محیط‏زیست‌شان از ناحیه خشک‏شدن دریاچه اورال، آنها را قدرشناس محیط‏زیست کرده است.

شب آیت‏الله خامنه‌ای میهمانم بودند. دربارة انتخابات،  روابط‏مان با تاجیکستان، نتایج سفر رحمانُف و مصالحه با مخالفان مذاکره کردیم. هوا امروز کمی خنک‌تر شده است. در جنوب شرقی و در شمال باران می‌بارد. در اخبار باران و سیل فراوان در پاکستان و عمان و امارات و گرمی فوق‌العاده هوا در بسیاری از نقاط دنیا و اروپا و آمریکا هم جالب است.

قرار بود فردا به یزد و نوق سفر کنیم؛ از مرکز مخابرات اطلاع دادند که تصادفاً یک مذاکره تلفنی مشکوکی داشته‌اند که احتمال توطئه‌ای در سفر علیه ما را مطرح کرده و با مشورت با آیت‏الله خامنه‌ای و استخاره، سفر را لغو کردیم. ضمناً  به [آقای غلامعلی سفید]،

استاندار یزد هم معترض بودیم که بدون هماهنگی، اعلان تاریخ سفر و برنامه‌ها را نموده بود.

 

 

[1] - حادثه اتمی چرنوبیل حادثه هسته‌ای، فاجعه‌باری بود که در روز ۶ اردیبهشت ۱۳۶۵ (۲۶ آوریل ۱۹۸۶) در نیروگاه چرنوبیل در اوکراین رخ داد. انفجار و آتش‌سوزی در رآکتور نیروگاه چرنوبیل، باعث پخش مواد رادیواکتیو در بخش بزرگی از غرب شوروی و اروپا شد. در اثر فاجعه چرنوبیل، قریب به پنج میلیون نفر آسیب دیدند، حدود پنج هزار مرکز مسکونی در روسیه سفید، اوکراین و فدراسیون روسیه با ذرات رادیو اکتیو آلوده شدند. از میان آنها، ۲۲۱۸ شهر و روستا با جمعیت حدود ۲/۴ میلیون نفر در محدوده اوکراین قرار داشتند، فاجعه چرنوبیل جمعیت کشورهای مذکور را تحت‌الشعاع قرار داد.