خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۷۴

پنج‏شنبه 25 خرداد  1374  //16 محرم 1416// 15 ژوئن 1995

 

در خبرها عملیات وسیع چریکی چچن‌ها در خاک اصلی روسیه جلب توجه می‌کند. [آقای کاستلا نتا]، سفیر ایتالیا، در پایان مأموریت، برای خداحافظی آمد. سران مؤتلفه به مناسبت سالگرد شهادت پیشتازان مؤتلفه آمدند. در جلسه خصوصی، تقاضا داشتند که به آقای [محمدرضا] مهدوی‏کنی اصرار کنم که از دبیری جامعه روحانیت مبارز استعفا ندهد. در جلسه رسمی آقای [حبیب‏الله] عسگراولادی، گزارشی داد و من صحبت تشویق‏آمیز نمودم[1].

عصر به خانه آمدم. به استخر کُلر زدم. با آقای مهدوی کنی برای ادامه دبیری  صحبت کردم؛ نرم‌تر شد. شب عفت منزل فائزه بود. تنها غذا خوردم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «انقلاب اسلامی ایران که ریشه در رهبری مقتدر مبارزات روحانیون و نیروهای مخلص انقلاب و حضور توده‌های مردم در صحنه دارد، امروز به‌حدی توانمند و باصلابت است که استکبار جهانی از مقابله با آن عاجز مانده است. به رغم به‏کارگیری تمام توان سیاسی و تبلیغاتی از سوی استکبار جهانی، جمهوری اسلامی ایران، همچنان مسیر توسعه و پیشرفت خود را طی می‌کند و پاسخ منفی نزدیک‌ترین دوستان آمریکا به‌طرح این کشور برای تحریم ایران، نشان می‌دهد که دنیا به‏رغم تبلیغات مغرضانه، دریافته است که ما توانمندیم و دوران زورگویی و سلطه‌جویی آمریکا به‌سر آمده است. در دورانی که امام امت(ره) حرکت سیاسی، اجتماعی خود را علیه ظلم خاندان پهلوی آغاز کرد، در متن جامعه و بیرون حوزه‌های علمیه، جدی‌ترین پایگاه متشکل را جمعیتÃ Äمؤتلفه اسلامی تشکیل می‌داد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفترنشر معارف انقلاب، 1396.