خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۷۴

 

دوشنبه 22 خرداد  1374  //13 محرم 1416       12 ژوئن 1995

 

به مؤسسه رازی در حصارک، برای افتتاح بخش جدید پرورش حیوانات آزمایشگاهی و شرکت در مراسم افتتاح هزار و هفتصد طرح عمرانی جهاد در هفته جهاد سازندگی رفتیم. یاسر هم همراه بود. آقایان [غلامرضا] فروزش، [وزیر جهاد سازندگی] و [علی‏اکبر]محمدی رییس موسسه رازی گزارش دادند و سپس از لوح پرده‏برداری شد.

مراسم را مستقیم از صداوسیما پخش می‌کردند. پیامی برای جهادگران دادم. از سالن‌های پرورش و تولید خوکچه هندی و خرگوش و موش بازدید کردم. ظرفیت تولید یک میلیون موش و صدهزار خرگوش و صد هزار خوکچه هندی دارند. صرفه‌‌جویی عمده ارزی دارد. گفتند با اینکه قیمت یک حیوان آزمایشگاهی که از انگلیس می‌آورند، حدود پانزده پوند است، اینها تولیداتشان را فقط به قیمت سیصد ریال به متقاضیان -که عمدتاً آزمایشگاه‌ها و محققان هستند- می‌فروشند.

از نمایشگاه محصولات، واکسن‌ها، سرم‌ها، عقرب‌ها و مارها بازدید کردیم. نحوه سم‏گیری از عقرب و مار را  نشان دادند و توضیحاتی دربارة انواع مارها و عقارب ایران ارایه کردند. در سالن اجتماعات، خیرمقدم آقای فروزش و گزارش آقای امان‏پور، معاون تحقیقات جهاد سازندگی را شنیدیم  و نشان درجه یک تحقیق را به آقای پروفسور میرشمسی[1] دادم که از محققان پُرسابقه و ارزشمند موسسه رازی هستند و برای حضار  دربارة خدمات جهادسازندگی و ارزش تحقیق صحبت کردم[2].

به دفترم رفتم. آقای آندرئوتی[3]، نخست‏وزیر سابق ایتالیا آمد. مذاکرات تشریفاتی بود. مواضع من را تمجید کرد و از خدماتش در زمان تصدی و به خصوص اجازه ساخت مسجد بزرگ شهر رم گفت و من هم از لزوم کنترل تبلیغات امپریالیسم خبری و تحمیل افکار بر دیگران گفتم و از عدم تحویل هلی‌کوپترهای ایران گله کردم و از همکاری در ساخت فولاد مبارکه تشکر نمودم.

[آقای یاشار علی‏اُف]، معاون پارلمان جمهوری آذربایجان آمد. نامه آقای [حیدر] علی‏اُف را آورد. از کمک‌های ایران تشکر کرد و خواستار توسعه همکاری شد و از فسخ  عضویت ما در کنسرسیوم، شرمنده بود. من هم بر همکاری‌ها تأکید کردم.

عصر آقای آقازاده، [وزیر نفت] آمد. از جایگزینی خریداران جدید نفت، به جای شرکت‌های آمریکایی گزارشی داد. از پیشنهاد جدید ما به ترکمنستان، برای خریدن گاز اضافی آنها و استفاده از پول آن در ساخت لوله گفت که مورد توجه آنان قرار گرفته و گزارش سفر به پاکستان را داد و برای جلسه اوپک مشورت کرد.

[آقای مرتضی بانک]، استاندار کرمان آمد. دربارة مسأله تحریم آمریکا و همکاری جدید با روسیه و مشکلات قوه اجرایی مطالبی داشت.

 

 

[1] - آقای دکتر سیدحسین میرشمسی (۱۲۹۳- ۱۳۸۷)، از چهره‌های ماندگار و دانشمندان معاصر ایران بود. او را به دلیل تلاش برای تولید واکسن‌های دامی، واکسن و سرم دیفتری، کزاز، سیاه‏سرفه، و همچنین تولید واکسن برای بیماری‌های ویروسی سرخک، فلج اطفال، سرخجه و اوریون و انتقال دانش فنی ساخت این واکسن‌ها به کشور، پدر واکسن ایران نامیده‏اند. پروفسور میرشمسی، بنیانگذار تولید واکسن‌های انسانی در مؤسسه تحقیقات و سرم‌سازی رازی بود.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: « من دومین بار است که بعد از انقلاب، از این مؤسسه بازدید می‏کنم و تفاوت زیادی امروز می‏بینم با آنچه که در بازدید قبلی‏ام بود. ان‏شاءالله برنامه هایی که اینجا گفتند، طراحی شده است و تکمیل خواهد شد، این مؤسسه را تبدیل به یک مؤسسه وسیع و پیشرفته‏تری بکند . باید تشکر کنیم از نیروهای مخلصی که در این مؤسسه در این مدت به بهداشت کشور ما خدمات شایسته ای کردند. هیچ کس نمی‏تواند خدمات این مؤسسه را در سلامتی و بهداشت و اقتصاد کشور اندازه‏گیری کند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفترنشر معارف انقلاب، 1396.

[3] - جولیوآندرئوتی، یکی از چهره‏های برجسته ایتالیا بود که هفت بار نخست‏وزیر این کشور شد و درسال 1392 در 94  سالگی درگذشت. او که از اعضای برجسته حزب دموکرات مسیحی ایتالیا بود، از سال 1945 میلادی و بعد از جنگ جهانی دوم، همواره نماینده پارلمان ایتالیا بود.