خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۷۴

شنبه 13 خرداد  1374  //4 محرم 1416   //        3 ژوئن 1995

 

از خانه، همراه محسن در مسیر دفتر به مصلای تهران رفتیم. شبستان بزرگ را می‌سازند؛ با وسعت بیش از 30 هزارمترمربع، با ارتفاع خوب. قسمتی از ستون‌ها نصب شده و شروع به ساختن سقف‌ها کرده‏اند. به نظرم جالب‌تر از تصورات قبلی آمد. گویا برای محسن که ناظر هم هست، نگرانی این است که ساخت بخشی از شبستان روی تونل مترو، آسیب به بنا برساند.

[آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت آمد. گزارش تولید و فروش نفت را داد که خوب است. توصیه به احتیاط داشت و گفت، شرکت‌های غربی به جای [شرکت آمریکاییِ] کونوکو، پیشنهادهای خوبی داده‌اند. راجع به فروش سهام واحدهای دولتی به مردم به منظور جمع نقدینگی پرسید و پیشرفت طرح‌های مهم در دست اجرا، مثل پتروشیمی تبریز و پالایشگاه بندرعباس را گفت.

آقای [غلامرضا] فروزش، [وزیر جهادسازندگی] آمد. گزارش اتمام طرح آبرسانی به هشت روستا در مرز ترکمنستان و سرعت توسعه صنعت میگو را داد و از وضع سیاسی کشور بعد از دوره مسئولیت من، اظهار نگرانی کرد. سپس آقایان عباس‏پور و سجادی ملحق شدند و دربارة اهمیت طرح خرید تکنولوژی هپاتیتB از کوبا تحت مدیریت جهاد گفتندکه با دکتر [علیرضا] مرندی، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی] صحبت کردم؛ معلوم شد که آنها در حال مذاکره‌اند.

دکتر [حسن] حبیبی، [معاون اول رئیس‏ جمهور] آمد. گزارش سفر به مولداوی و کرواسی و بوسنی را داد. دربارة مسایل جاری کشور صحبت کردیم. آقای [محسن] نوربخش، [رئیس‏ کل بانک مرکزی]، تلفنی اطلاع داد که در برنامه تحریم آمریکا، ممنوعیت استفاده ایران از دلار به عنوان ارز مورد معامله، پیش‏بینی نشده است.

عصر میهمانان مراسم سالگرد رحلت امام آمدند. آقای [محمدعلی] انصاری گزارش داد و من هم صحبت کردم[1]. وضع ترجمه همزمان خوب نبود؛ از دفتر بازخواست کردم. شب به مرقد امام رفتم و در مراسم سالگرد سخنرانی کردم[2]. جمعیت، کمتر از مقدار حد انتظار بود.

 

[1] - آقای هاشمی، حضور شخصیت‌هایی از جهان اسلام در این مراسم را موجب همبستگی و اتحاد بیشتر مسلمانان و روشن‌تر شدن حقایق و واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران برای جهانیان دانست و گفت: « آمریکا و استکبار جهانی مایل نیستند، نام و افکار نورانی امام خمینی (ره) در زمان غیبت آن مرد بزرگ، همچنان روشنگر راه و مشعل هدایت انسان‏های آزاداندیش و مسلمانان انقلابی جهان باشد و قطعاً حضور میهمانان خارجی در ایران که نشانه ابراز عشق و علاقه آنان نسبت به آرمان‏های مقدس و اندیشه‌های امام است، استکبار را خشمگین می‌کند. ایشان با اشاره به پیشرفت‌های نظام اسلامی ایران، استقلال سیاسی و خوداتکایی اقتصادی در بسیاری از زمینه‌ها در سال‏های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به رغم تحمیل هشت سال جنگ و توطئه‌های بی‌شمار از سوی دشمنان، اظهار داشت: «یکی از دلایل خشم استکبار نسبت به‌اهداف امام خمینی(ره)، این است که بنیانگذار جمهوری اسلامی، موفق شد یک کشور اسلامی را به ‌تاریخ عرضه کند که با هدف‌های استعماری آنها در تضاد است و تبلیغات گسترده و طولانیÃ Äآنها را مبنی بر انزوا و ناتوانی دین در اداره کشور و ایجاد جامعه آرمانی، برای همیشه باطل کرده است. برخلاف تصور و به‏رغم خواست دشمنان اسلام، امروز افکار و اندیشه‌های سازنده و قرآنی امام راحل با همان طراوت و نشاط آغاز انقلاب بر فضای جامعه و حکومت اسلامی ایران حاکم و استوار است و با استحکام و ثبات سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی، نظام اسلامی با اقتدار راه توسعه را می‌پیماید و به یک کشور نمونه در حال رشد تبدیل شده است. مردم و مسئولان کشور اسلامی ایران در دوران پس از انقلاب اسلامی، ثابت کرده‌اند که حاضرند برای تحقق اهداف مقدس امام، بهای سنگینی را بپردازند و تاکنون نیز چنین کرده‌اند و هرگز حتی در یک مورد حاضر نشده‌اند، در مقابل گرفتن امتیازی از آرمان و اهداف امام چشم بپوشند. اگر آمریکا امروز با دروغ‌پردازی و بهانه‌جویی و تهمت زدن و تحریم، خشم و دشمنی خود را علیه انقلاب اسلامی و مردم ما شدت می‌بخشد و برای بدنام کردن چهره این نظام الهی تلاش می‌کند، به خاطر دستاوردهای فراوان و موفقیت‌های بزرگ در ارایه اندیشه‌های برتر در عصر حاضر است. امیدوارم در طول سفرتان به ‌ایران، در زمینه واقعیت‌ها و پیشرفت‏ها و آثار و برکات فراوان انقلاب اسلامی، به‌دقت مطالعه و آن را درک کنید و پیام مردم ایران را از این طریق، به‌گوش ملت‏های مسلمان در سراسر جهان برسانید.»

[2] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفترنشر معارف انقلاب، 1396.