خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

• سه شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۷۴

سه‌شنبه 22 فروردین  1374    | 10 ذیقعده  1415   11  آوریل 1995

تا ساعت هشت صبح گزارش‏ها را خواندم و خاطرات دو روز عقب افتاده را نوشتم. برای افتتاح کتابخانه مرکزی آستان‌قدس رضوی رفتیم. قبل از مراسم، از قسمت‌های مختلف کتابخانه بازدید کردم. در مراسم، بعد از قرآن، مداحی و گزارش آقای طبسی، سخنرانی مفصلی کردم.[1] ساختمان جالبی است، با بیست و هشت هزار متر مربع بنا، در سه طبقه با معماری سنتی و اسلامی و سیستم مدرن اطلاع‏رسانی و کتاب‏رسانی.

قبل از ظهر به حرم رفتم. نماز را آنجا خواندم. بعد از ناهار تا ساعت چهار بعد از ظهر استراحت کردم. عصر به محل کارخانه سنگ گرانیت در سنگ بست رفتیم، جالب و مهم است؛ برای عمل‏آوری 120هزار مترمربع سنگ در سال. از آستان‌قدس است و کنار معدن گرانیت؛ از سایر معادن گرانیت هم سنگ می‌آورند. آمار جالبی از ارزآوری و اشتغال‏زایی صنایع سنگ، در بازدید و جلسه توجیهی مطرح شد.

سپس شورای اداری استان خراسان جلسه داشت. استاندار و دو نفر از نمایندگان صحبت کردند، من هم مطالبی گفتم.[2] مراجعت کردیم. در راه، مردم روستاهای مسیر اجتماع کرده بودند و خوش‏آمد گفتند. به قبرستان شهدا رفتیم و فاتحه خواندیم. به فرودگاه رفتیم و بلافاصله با بدرقه به تهران پرواز کردیم. در راه شام خوردیم. ساعت ده‏ونیم شب، در خانه اخبار را گرفتم و تمام خاطرات عقب‏مانده تا امروز را نوشتم.

آقای [اصغر]ابراهیمی، مسئول [شرکت] متروی تهران گفت، معدن سنگ گرانیت کلاردشت، یک میلیارد تُن ذخیره قطعی شده دارد و با توجه به اینکه هر تُن سنگ، هشت متر مربع سنگ تراشیده شده می‌دهد و هر مترمربع، حداقل پنجاه دلار مشتری دارد، کل معدن، چهارصد میلیارد دلار ارزش صادراتی دارد. با این حساب، ارزش معادن سنگ‌های ایران معلوم می‌شود. آقای [اسماعیل] مفیدی، استاندار [خراسان] گفت که جنگ طالبان با اسماعیل‌خان، [والی هرات]، به پایگاه شیندند رسیده است.

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: « در همه ابعاد علمی، فرهنگی، خدماتی، اقتصادی، نه تنها در مشهد مقدس، در بسیاری از نقاط کشور، ما شاهد اقدامات بسیار خوب، بجا و سنجیده از طرف آستان قدس رضوی هستیم. برای اولین بار تا آنجایی که ما می‌بینیم در تاریخ این مرکز مقدس، امکاناتی که مردم خیرخواه برای اینجا وقف کردند و در اینجا وجود دارد، کمک‏هایی که مردم هنوز می‌کنند، اینها در مصارف درست و بجایی دارد مصرف می‌شود و آثارش برای شهر مشهد و خدمت به زوّار و برای کل کشور، واقعاً فراوان است. من عرض می‌کنم که با کارهایشان، پشتیبان خوبی هم برای کل کشور و دولت هستند. خود این بنا واقعاً ارزش دارد که یک مقداری بیشتر روی آن تحقیق بکنیم. من خارج را درست نمی‌دانم، اما ایران را که می‌شناسم، ما چنین مرکزی تا به حال در ایران نداریم. مجموعه را که نگاه بکنیم از لحاظ فضا، ساختمان، شیوه ساخت، محتوای فرهنگی و سلیقه‌های که به‏کار رفته، قابل تحسین است.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1396.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «من می‌بینم که همه گوشه‌های کشور، دارد توسعه پیدا می‌کند؛ روستا، شهر، راه، معدن، شیلات، مخابرات، دانشگاه‏ها، مدارس و همه بخش‏های کشور، همین طور دارد روز به روز توسعه پیدا می‌کند. جای خوبی است. ان‏شاءالله این برنامه دوم، ما را به جایگاه خودمان برساند. ان‏شاءالله استان خراسان هم اگر مشکلاتی دارد، با پیگیری شما نمایندگان محترم، همین دوره بتوانیم مشکلات اینجا را حل بکنیم.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1396.