خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۷۴

پنج‏شنبه 11 خرداد  1374  //2 محرم 1416   //        1 ژوئن 1995

 

مدیران و مربیان و جمعی از کودکان عضو کتابخانه کانون پرورش[فکری کودکان و نوجوانان] آمدند. با سرود و دکلمه و شعرخوانی و دادن جایزه به کودکان برندة جوایز بین‌المللی و عکس و مصاحبه و گزارش آقای [محسن] چینی‏فروشان، [رییس کانون پرورش فکری] و صحبت‌های من[1] گذشت؛ برنامه شاد و باروحی بود.

 

 

آقای [غلامرضا] شافعی، [وزیر تعاون] آمد. گزارش سفر قطر را داد و مشکلاتی که در راه همکاری با [جمهوری] آذربایجان پیش‏آمده و دربارة مسافرت‌ها و عبور لوله نفت آذربایجان از ایران، نظرخواهی کرد؛ گفتم توجه به مشکلات آنها هم بشود.

آقای [محسن] اراکی، نماینده رهبری در انگلستان آمد و برای رونق کارش و تأمین قرض هزینه‌های کنگره شیخ انصاری استمداد کرد. آقای [حسن] روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. دربارة انتخابات آینده مجلس و مسایل جاری کشور، منجمله رهبری جامعه روحانیت مبارز مذاکره کردیم.

[آقای علی فلاحیان]، وزیر اطلاعات، تلفنی اجازه خواست که تسلیم‏شدن شیخ علی تهرانی در مرز را به رسانه‌ها بدهد؛ چند روز پیش تسلیم شده و اظهار ندامت دارد و در بازداشت است. خبرش مخفی نگه داشته شده و اخیراً دارد شایع می‌شود.

 

 

[1] - آقای هاشمی، کودکان را بزرگترین و با ارزش‌ترین سرمایه‌های آینده کشور توصیف کرد و با بیان ضرورت تلاش و سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر در زمینه پرورش صحیح و حفظ سلامت جسم و روان کودکان و نوجوانان کشور اظهارداشت: «خانواده‌ها، مربیان، مراکز فرهنگی و آموزشی و تمامی آحاد جامعه، باید با بهره‌گیری اصولی از امکانات و استفاده مناسب از شیوه‌های علمی و هنری روز و برخوردهای ظریف و منطقی در حفظ این سرمایه‌ها و سلامت و تربیت نونهالان جامعه، به ‌خوبی ایفای نقش کنند. هرگونه کوتاهی در این زمینه، آثار بسیار منفی برای آینده جامعه بدنبال خواهد داشت. حفظ نشاط و شادابی کودکان و نوجوانان در شکل‌گیری شخصیت و رشد فکری و جسمی آنان بسیار مهم و مؤثر است و همه دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت در خانه و مدرسه و مراکز آموزشی و علمی، موظفند با استفاده از ابزار مناسب، کودکان و نوجوانان ما را نسبت به زندگی امروز و آینده خود امیدوار و علاقه‌مندتر سازند. موفقیت‌ها و نمونه‌های ادبی و هنری کودکان و نوجوانان، لزوم دقت و حساسیت کار برای این قشر را افزایش می‌دهد و حاکی از وجود استعدادهای بی‌پایان در نونهالان و جوانان کشور اسلامی ایران است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفترنشر معارف انقلاب، 1396.