خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۷۴

چهار‌شنبه 10 خرداد  1374  //1 محرم 1416 //     31 می 1995

 

دیشب و امروز هم باران خوبی داشتیم. در چند شهر هم سیل مخرب آمد. از خانه، برای بازدید مرکز تحقیقات مواد و انرژی در مشکین‏آباد کرج رفتیم. آقای [حسین] محلوجی، [وزیر معادن و فلزات] هم از خانه با من بود. در راه، دربارة مرکز عظیمی که شوروی سابق در قرقیزستان، برای تولید سیلیکون به وجود آورده و ناتمام مانده و اخیراً به ایران پیشنهاد برای تکمیل آن شده، مذاکره کردیم.  آقای محلوجی، برای استفاده از تجربه موجود در مرکز تحقیقات که در این خصوص وجود دارد، آمده بود.

 

خط تولید بلور سیلیکون[1] را افتتاح کردم. پایلوت آن را  آمریکایی‌ها، قبل از انقلاب به ایران داده‌اند، ولی در دره افتاده و بخشی از آن آسیب دیده و قسمتی را هم به خاطر انقلاب نداده‌اند. اخیراً آن را تکمیل کرده‌اند و کار آن شروع شد. ویفرهای سیلیکون که تولید می‌کنند، ارزش افزوده زیادی دارد و برای ساخت قطعات نیمه‏هادی در  صنایع نظامی، وزارت دفاع و مرکز صنایع الکترونیک استفاده می‌شود. از پایلوت‌های یاقوت مصنوعی‏سازی و سرامیک‌ها و رنگ‌های آب طلا و ... . بازدید کردیم. آقای دکتر مظفرزاده و دکتر هاشمی، گزارش دادند و من در تشویق و حمایت، صحبت کردم[2].

از آنجا برای بازدید از طرح فجر 3 رفتیم که هواپیمای کوچک چهارنفره‌ای  با همکاری وزارت‌های اطلاعات، راه و ترابری و دفاع ساخته‌اند. در آنجا توضیحاتی راجع به سایر کارهای مؤسسه تحقیقات دفاعی، مثل ساخت زیردریایی‌ها و کرافت و کپی‏سازی (PC7) و طراحی جت آموزشی و .... دادند. از کارگاه ساخت هواپیماها بازدید کردیم و در فرودگاه مهرآباد، پرواز آن را همراه با نمایش آکروبات خوب خلبان دیدیم.

عصر در جلسه هیأت دولت، چند مصوبه داشتیم. آقای [حمید] میرزاده، [معاون اجرایی رئیس‏ جمهور]، گزارش سفر به چین را داد. قرار مهمی در زمینه‌های مترو و سیمان و کشتی و تجارت و ... امضا شده است. به حرم شاه عبدالعظیم رفتیم. از بخش‌های در دست ساخت بازدید کردیم.  رواق‌های جدیدالاحداث که مرحوم امامزاده حمزه و شاه‏عبدالعظیم و امامزاده طاهر را به هم وصل کرده است، افتتاح کردم. در جمع حضار، آقای [محمدی] ری‏شهری، [تؤلیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(س)] از کمک‌های من تشکر کرد و من هم صحبت کوتاهی نمودم[3].

 به سوی خانه آمدیم. آقای [سیدعلی] غیوری، [امام‏جمعه شهرری]، در ماشین من نشست و در راه، از مراسم برائت از مشرکین و تبعید  آقای [شیخ‏عباس] ایزدی از نجف‏آباد و دفتر رهبری انتقاد داشت. آماری از کارهای امدادی و جمع و خرج پول‌های وجوه شرعیه و بریه داد. گفتم یک ماه شهریه را از سوی من، به طلاب آنجا بپردازد.

 

[1] - سیلیکون‏ها، پلیمرهایی مصنوعی هستند که عمدتاً از ترکیب سیلیسیم، کربن هیدروژن و اکسیژن به دست می‏آید. سیلیکون ها انواع و کاربردهای متفاوتی دارند. برخی از انواع رایج آن ها عبارتند از: لاستیک سیلیکون یا سیلیکون لاستیکی (در قالب‏گیری و قالب‏ریزی از این نوع سیلیکون استفاده می شود، روغن سیلیکون، گریس سیلیکون، رزین سیلیکون و سیلیکون درزگیری.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «امروز همه پیشرفت‏های علمی و صنعتی جهان، ریشه در تحقیق و پژوهش دارد و یکی از نقاط ضعف کشورهای جهان سوم نیز عدم توجه جدی به بخش تحقیقات است. خوشبختانه در سال‏های اخیر تحقیق و پژوهش توسط وزارت فرهنگ و آموزش عالی جدی گرفته شده که این امر نتایج ارزشمندی را برای کشور به دنبال خواهد داشت. برخی از کالاها و تجهیزاتی را که ما هم‌اکنون از خارج وارد می‌کنیم، می‌توان از طریق گسترش تحقیقات، به ‌راحتی در داخل کشور تهیه کرد. راه‌اندازی خط‏تولیدسیلیکون می‌تواند بسیاری از مشکلات صنعتی کشور را در بخش‏ نیمه‏هادی‌ها و تجهیزات الکترونیک مرتفع کند. باید نتایج تحقیقات به ‌موقع در جامعه شناسانده شود و مورد استفاده قرار گیرد تا محققین و پژوهشگران از کار خود دلسرد نشوند. امروز زمینه لازم برای گسترش و توسعه فعالیت‌های پژوهشی در کشور فراهم شده و با اصلاحات اقتصادی به‌عمل آمده ،کارهای تحقیقاتی از نظر اقتصادی نیز به‏صرفه است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفترنشر معارف انقلاب، 1396.

[3] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفترنشر معارف انقلاب، 1396.