خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۷۴

یکشنبه 7 خرداد  1374  //28  ذیحجه  1415 //    28 می 1995

 

در گزارش‌ها، موفقیت طرح جدید ارزی مورد توجه است. آقایان [محمدرضا] باهنر و [اسدالله] بادامچیان آمدند. از طرح ارزی، با ملاحظات تمجید کردند و راجع به استعفای آقای [محمدرضا] مهدوی[کنی] از دبیری در جامعه روحانیت مبارز و جانشین احتمالی ایشان و همچنین حمایت از انجمن‌های اسلامی سالم دانشجویی صحبت کردند.

آقای [مهدی]کرباسیان، [مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی] آمد. گزارش عملکرد تأمین اجتماعی را داد و برای سرعت کارها استمداد کرد؛ منجمله همکاری بهتر در مسأله بانک رفاه. آقایان [مسعود روغنی] زنجانی، [رییس سازمان برنامه و بودجه] و [محمد] فروزنده، [وزیر دفاع] و همراهان آمدند. برای داوری در مورد مسئولیت تهیه نقشه‌‌ها که هر دو مدعی هستند، تفاهمی ایجاد کردم. نظامیان، مصوبه‌ای از رهبری گرفته‌اند که تا دویست کیلومتری مرزها به عهده وزارت دفاع باشد که زیادی است، چون مسئولیت اصلی با سازمان برنامه و بودجه است.

عصر در جلسه هیأت دولت، دربارة کیفیت تأمین ریال تعهدات ارزی طرح‌ها که در گذشته هزینه شده و اکنون سررسید آنهاست، بحث و تصمیم‏گیری شد. همچنین با توجه به بالارفتن نرخ ارزها، دربارة کیفیت جمع نقدینگی‌ها و مسأله [جمهوری] آذربایجان که بر کامیون‌های ورودی عوارض بسته و چگونگی مقابله به مثل صحبت شد.

شب مهیمان رهبری بودم. دربارة دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و مسأله حضور ناوگان پنجم آمریکا در خلیج‏فارس و مسأله ترکیه و تلفن خانم [تانسو] چیللر، [نخست‏وزیر ترکیه] مذاکره کردیم. پیشنهاد کردم، از نظامیان بخواهند مسأله را بررسی کنند. به خانه آمدم. باران خوبی می‌بارد.