خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • شنبه ۶ خرداد ۱۳۷۴

 

 

شنبه 6 خرداد   1374  //27  ذیحجه  1415     27 می 1995

 

در اخبار، درگیری بین صرب‌ها و قوای ناتو جالب‏توجه است. آقای [سیدمحمد] خاتمی، [مشاور رئیس‏ جمهور و رییس کتابخانه ملی] آمد. از من خواست، برای افتتاح کنگره بین‌المللی‏که برای سالگرد امام گرفته‌اند، بروم؛ نپذیرفتم. آقای [محمدمحمدی] ری‏شهری، [نماینده ولی‏فقیه و رئیس‏ حجاج ایرانی] آمد. گزارش برگزاری حج و نحوه برگزاری مراسم برائت [از مشرکین] را داد؛ خیلی کم‏رونق برگزار شده است. تیمسار [رضا] سیف‏اللهی، [فرمانده نیروی انتظامی] آمد و از عدم هماهنگی وزیر کشور شکایت کرد و تقاضا داشت که در آیین‏نامه مبارزه با قاچاق، به جای محوریت وزارت کشور، محوریت نیروی انتظامی را بپذیریم؛ قبول نکردم و گفتم برای هماهنگی کمک می‌کنم.

 آقایان [حسین]کمالی، عباد [= علی ربیعی] و [علیرضا] محجوب آمدند. به عنوان رؤسای خانه کارگر، نظرم را دربارة انتخابات مجلس و ریاست‏جمهوری خواستند. با هیچ یک از دو جناح چپ و راست، نمی‌خواهند ائتلاف کنند و اصرار عجیبی داشتند که بپذیرم، برای اصلاح قانون‏اساسی در مورد ریاست‏جمهوری اقدام شود؛ نپذیرفتم.

عصر آقای [محسن] رضایی، [فرمانده کل سپاه] آمد. شرحی از مانور بزرگ آینده سپاه داد و مشورت ‏نمود و گله کرد از اینکه دکتر [حسن] فیروزآبادی، [رییس ستادکل نیروهای‏مسلح]، بر آنها حاکم شده است.

 شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. دربارة کیفیت برخورد با عراق صحبت شد. قرار شد دربارة رفع تحریم، دوپهلو صحبت شود و مراودات بر محور اجرای قطعنامه باشد. پذیرش زائر را به عنوان امتیاز تلقی نکنیم، ولی به روال مذاکرات ادامه دهیم و در مورد مسأله تأسیس ناوگان پنجم آمریکا برای خلیج‏فارس و خطرات احتمالی آن و احتمال اینکه تیراندازی در مرز ترکیه با ایران، در تعقیب پ.ک.ک، به تحریک آمریکا باشد، بحث شد. قرار شد، نحوه انعکاس خبر مانور بزرگ سپاه، به گونه‌ای ایجاد نگرانی نکند.

شب نشست سران سه قوه، در دفتر [آقای علی‏اکبر ناطق‏نوری]، رییس‏مجلس بود. دربارة انتخابات مجلس آینده و مسایل اخیر تثبیت‏ارزی صحبت شد که از سیاست دولت تمجید کردند. به خانه آمدم. عفت خبر داد، فرشته، [همسر مهدی]، نوزادش را به سلامتی به دنیا آورده و پسر است و معاینه اعظم، نشان داده که سالم است؛ خوشحال شدم.