خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • پنجشنبه ۴ خرداد ۱۳۷۴

 

پنج‏شنبه 4 خرداد   1374  //25  ذیحجه  1415            25 می 1995

 

سفیران کشورهای آفریقایی آمدند؛ به مناسبت سی و سومین سال تأسیس سازمان وحدت آفریقا[1] مراسمی دارند. آقای ولایتی، [وزیر امورخارجه] و سفیر تونس صحبت کردند.
سفیر تونس، نطقش را با زبان فارسی و لهجه خوب خواند. من هم
دربارة خدمات سازمان وحدت آفریقا و انتظار بیشتر و سیاست خارجی خودمان صحبت کردم[2] و از تک‏تک آنها احوال‏پرسی نمودم و عکس دسته‏جمعی گرفتیم.

عقد برادر یکی از پاسدارانم را بستم. [آقای حبیب‏الله محمدیان]، امام جمعه زاهدان آمد. از تبعیض بین او و نماینده رهبری برای اهل‏سنت و کارشکنی دوستان امام‏جمعه سابق شکایت داشت و برای توسعه مدرسه علمیه کمک خواست.

خانم [شهلا] حبیبی، [مشاور رئیس‏ جمهور در امور زنان] آمد. گزارش کار داد و از وزارت اطلاعات شکایت داشت. آقایان [اکبر] ترکان، [وزیر راه و ترابری] و [حسن] شفتی، [مدیرعامل شرکت هواپیمایی‏هما] آمدند. اصرار داشتند که اجازه گران‏کردن پروازهای خارجی را بدهم؛ نپذیرفتم. دکتر [محمدرضا] عارف، رییس دانشگاه تهران آمد و برای تسریع در امور عمرانی و در مورد تشکل‌های دانشجویی، کسب تکلیف کرد.

 به خانه آمدم. عفت از کسالت اعظم، [همسر محسن]، خیلی نگران است و اصرار دارد، برای معالجه به خارج بروند. آقای [سیدمحمد] میرمحمدی، [دبیرکل سازمان امور اداری استخدامی کشور] آمد. گزارش کار داد و در مورد اصلاح وضع حقوق کارمندان و گزینش و شورای‏عالی اداری صحبت شد.

 

[1] - سازمان وحدت آفریقا، در تاریخ ۲۵ ماه مه ۱۹۶۳ میلادی، با هدف ارتقای صلح، اتحاد و همکاری بین کشورهای آفریقایی در آدیس‏آبابا، پایتخت اتیوپی بنیان نهاده شد. نام این سازمان از سال ۲۰۰۲ به بعد، به اتحادیه آفریقا (AU) تغییر یافت. امضاکنندگان طرح منشور وحدت آفریقا، در ابتدا ۳۰ کشور بودند و در مراحل بعدی ۲۱ کشور دیگر به آنها اضافه شد. در حال حاضر ۵۴ کشور قاره آفریقا- همه کشورهای مستقل به جز مراکش- عضو آن هستند.

[2] - آقای هاشمی، در این دیدار سالگرد تأسیس سازمان وحدت آفریقا را به‌کلیه کشورهای این قاره تبریک گفت و لزوم تقویت این سازمان و گسترش همکاری‏های منطقه‌ای در جهت رفع آثار شوم استثمار و ظلم و تعدی بیگانگان در این منطقه را مورد تأکید قرار داد. ایشان از مبارزات مردم آفریقا علیه استثمارگران که همواره به‌این منطقه چشم دوخته بودند، تجلیل کرد و از کسب استقلال و نجات کشورهای آفریقایی از شر استثمار بیگانگان ابراز خرسندی کرد و گفت: «یکی از اهداف انقلاب اسلامی ایران، برقراری همکاری با کشورهای آفریقایی و کمک و مساعدت به ‌این کشورها و کشورهای جهان سوم برای پیشرفت و توسعه منطقه است ». آقای هاشمی، با اشاره به خدمات سازمان وحدت آفریقا برای کشورهای آفریقایی، لزوم ایفای نقش جدی‌تری از سوی این سازمان را برای کمک به‌حل مناقشات منطقه‌ای مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: «این سازمان باید در مورد حوادث تلخ از جمله بحران سومالی و رواندا و سایر تشنجات در منطقه آفریقا، نقش فعال‌تری ایفا کند و با همکاری کشورهای جهان سوم اجازه ندهد بیگانگان از اینگونه حوادث در جهت منافع خود سوءاستفاده کنند.» ایشان با ابراز تأسف از تحریم کشور لیبی توسط شورای امنیت سازمان ملل گفت: «تحریم و محاصره ظالمانة کشور مستقلی در جهان، آن هم بدون دلیلی موجه، انتظار می‌رود کشورهای آفریقایی، با هماهنگی و اتحاد اجازه ندهند، یک چنین زورگویی‌های آشکاری علیه کشورهای مستقل و در حال توسعه اعمال شود.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفترنشر معارف انقلاب، 1396