خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • چهارشنبه ۳ خرداد ۱۳۷۴

چهارشنبه 3 خرداد   1374  //24  ذیحجه  1415    24 می 1995

 

جمعی از خبرنگاران و متصدیان رسانه‌های روسیه از رادیو و تلویزیون و مطبوعات آمدند. مصاحبه مفصلی داشتیم.[1] سئوالات، دوستانه و در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، تاریخی و حقوقی بود. ساعتی که به یادبود همکار ترور شده خودشان  آورده بودند، هدیه دادند. با دعوت وزارت امورخارجه آمده‏اند. اعضای ستاد مرکزی برگزاری مراسم سالگرد امام آمدند. آقای [محمدعلی] انصاری، گزارش داد و من صحبت‌هایی کردم[2]. آقای خلیلیان، فرماندار سابق قم آمد و ضمن ابراز وفاداری، از تغییر طرح میدان‏آستانه [قم] در اجرا، شکایت داشت.

عصر در جلسه هیأت دولت، تصمیم به محدودکردن کالای همراه مسافر، برای صرفه‏جویی در مصرف ارز گرفتیم. در گزارش‌ها تعریف و تمجید از تصمیم اخیر دولت در مورد ارز و تأثیرش در ارزان‌ترشدن کالاها زیاد است.

عفت هم امروز برای بازدید متروی تهران رفته بود و می‌گوید، هنوز خیلی کار مانده تا تمام شود؛ نگران است که در زمان مسئولیت من تمام نشود. آقای [مصطفی] پورمحمدی از [وزارت] اطلاعات، اطلاع داد که از داخل خاک ترکیه، به عنوان تعقیب نیروهای پ.ک.ک، چند گلوله به خاک ما شلیک شده و نیروی انتظامی جواب داده است.

 

[1] - در بخشی از این مصاحبه آمده است: «ما مشخصاً مانعی در راه توسعه همکاری‏های متقابل ایران و روسیه نمی‏بینیم. مهم این است که دو طرف، چقدر مایل و علاقه‏مند به توسعه روابط باشند؛ یعنی هر کاری که دو طرف مایل باشند، بدون مانع می‏تواند انجام شود. من از آقای یلتسین دعوت کرده‏ام که به ایران بیایند، البته زمانش هنوز مشخص نیست و باید بعداً زمان آن تعیین شود. در مورد موضوعات گفت‏وگوهایمان با آقای یلتسین، خیلی مطالب داریم که باید پیرامون آن صحبت کنیم. مسایل همکاری دوجانبه در همه زمینه‏های سیاسی و اجتماعی، مسأله دریای خزر که خیلی متنوع است، مسایلی که در کشورهای جدیدالاستقلال منطقه شوروی سابق وجود دارد، مثل قره‏باغ یا تاجیکستان. در مورد مسایل جهانی، ما نقاط‏نظر مشترک فراوان داریم که باید صحبت کنیم. روسیه قدرت بزرگی در آسیاست و مسایل آسیا برای ما اهمیت دارد و نگاه به شرق روسیه، جایگاه بالایی را دارا می‏باشد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، مصاحبه‏های سال 1374»، دفترنشر معارف انقلاب، 1396.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «چهاردهم خردادماه، روز عروج ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران مناسبتی است که بر مبنای آن، می‌توان ضمن نشان دادن شکوه و جلال و عظمت شخصیت حضرت امام در ایران و جهان، ابعاد معنوی و ویژگی‌های منحصر به‌فرد آن انسان شایسته را نیز پر فروغ و کامل‌تر معرفی کرد. حضرت امام (ره) سرمایه‌ای ارزشمند و جاودانه الهی، برای امت اسلامی و مردم مسلمان ایران بود. در شرایطی که ملت‏ها و اقوامÃ Äگوناگون جهان، به ویژه مسلمانان، در جستجوی شخصیتی با صفات ارزنده و جامع، برای محور قراردادن وحدت و هماهنگی بودند، با اراده الهی، ظهور امام خمینی (ره)، نمونه بسیار خوبی برای همه و موجب تحول شگرف و عظیم دراین زمینه شد. با صفات و ارزش‏های جامع موجود در شخصیت امام بزرگوارمان، ابتکار عظیم و ناممکن عملی شد و با به پیروزی رساندن سریع و همه جانبه انقلابی با این ویژگی‏ها، بدون اغراق یک حرکت استثنایی در تاریخ انجام گرفت که حتی از نظر آگاهان سیاسی و ناظران بین‌المللی، دور از انتظار تصور می‌شد. عمده‌ترین کار ستاد برگزاری مراسم سالگرد رحلت امام راحل، باید نشان دادن حضور و ظهور آرمان‏های حضرت امام، به عنوان واقعیت‌های ملموس در جامعه باشد که این‏کار در کنار خلق صحنه‌های پُرشور و حماسی مردمی در مراسم تجلیل از رهبر گرانقدرمان، معنا و مفهومی کامل‌تر و عمیق‌تر پیدا می‌کند. رحلت جانگداز حاج‏سیداحمدآقا، اندوهی مضاعف و جانکاه و دور از انتظار برای دوستداران و رهروان امام بزرگوار و علاقمندان به ‌انقلاب اسلامی بود.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفترنشر معارف انقلاب، 1396