خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۷۴

پنج‏شنبه 28 اردیبهشت  1374     |18 ذیحجه   1415     18 می 1995

 

برای مراسم عید غدیر، به دفتر آیت‏الله خامنه‌ای رفتیم. مطابق معمول، بعد از صحبت کوتاه
من[1]، آیت‏الله خامنه‌ای نیم‏ساعتی صحبت‌های معمولی داشتند[2]. در مذاکره خصوصی، تمجید زیادی از مصاحبه من با تلویزین
ABC آمریکا نمودند. به دفترم رفتم. آقای [مصطفی] میرسلیم، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] آمد و برای سفر به عمان و سوریه نظرم را در مورد مسایل مربوطه خواست. دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی را تصویب کردم.

به میدان تره بار جدید، برای مراسم افتتاح رفتیم. بعد از گزارش مدیران و توضیحات و بازدید از بخش‌های مختلف و مذاکره با چند نفر از بارفروشان و کامیونداران و گزارش [آقای غلامحسین کرباسچی]، شهردار [تهران] و صحبت نماینده بارفروشان،  من در مورد اهمیت میدان جدید و بیرون آوردن مراکز بارفروشی از داخل شهر که مشکلات زیادی دارند و موافقت با مهلت ده روزه برای انتقال، صحبت‌ کردم.[3] میدان عظیمی است، با همه نیازهای لازم که با 22 میلیارد تومان هزینه احداث شده است. ظهر بستگان میهمانمان بودند. عصر وقت بیشتر به استراحت و مطالعه گذشت.

 

[1] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفترنشر معارف انقلاب، 1396

[2] - در بخشی از سخنرانی رهبر معظم انقلاب آمده است: «غدیر یک مفهوم مترقی و نجات‏بخش است. ولایت در اسلام یک مفهوم عالی است. این را باید بفهمند. شیعه باید به ولایت افتخار کند و غیر شیعه هم سعی کند آن را بشناسد. بحث علمی و دانستن که دعوا ندارد. بدانند که اصلاً این موضوع چیست. متأسفانه امروز یکی از کارهایی که دشمنان به صورت برنامه‌ریزی شده انجام می‏دهند، این است که عقاید شیعه را در دنیا به صورت وارونه جلوه دهند. یک عده، برای همین کار، کتاب می‏نویسند و پول می‏گیرند تا این جاذبه انقلاب اسلامی، حرکت عظیم و بیداری اسلامی، نتواند مردم دنیا را جذب کند. امروز این کارها می‏شود. لذا، کسانی که می‏توانند پیام صحیح تشیّع را به مغزها، ذهن‏ها و دل‏های تشنه و محتاج منتقل کنند، باید این کارِ مهم را بکنند. در جامعه ما هم، بحمداللَّه، ولایت، از گذشته تا امروز، تأثیرات خود را در همه ابعاد نشان داده است. از اولِ حرکتِ انقلابی، همین‌گونه بود. امام بزرگوار رضوان‌اللَّه‌تعالی‏علیه، با استمداد از شاخه‌های ولایت، این انقلاب را به پیروزی رساندند. موضوع عاشورا و کربلا، محبت به اهل بیت علیهم‌السّلام و کوشش برای شبیه‌شدن به آنها، روحیه جهاد مظلومانه و صبر بر این جهاد، جزو خصوصیات و معارف مربوط به ولایت است. امام به این وسیله توانستند این انقلاب را به پیروزی برسانند و این نظام را تشکیل دهند.» منبع: دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‏الله خامنه‏ای، بخش بیانات 1374.

[3] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «تأثیرات اجتماعی و اقتصادی طرح انتقال میدان‏های سنتی تهران به میدان مرکزی، بسیار زیاد و غیرقابل‏محاسبه است. اجرای این طرح باعث کاهش مصرف‏سوخت، آلودگی هوا و صرفه‏جویی در وقت مردم خواهد شد. نزدیک‏بودن میدان مرکزی میوه و تره‏بار به فرودگاه و راه‏آهن، امر صادرات و انتقال میوه و تره‏بار به نقاط مختلف جهان را آسان‏تر می‏کند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفترنشر معارف انقلاب، 1396