خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۷۴

چهار‌شنبه 27 اردیبهشت  1374  //17 ذیحجه   1415        17 می 1995

 

بازتاب مصاحبه‌ام [با تلویزیون ABC آمریکا] در رسانه‌های داخلی و خارجی، خیلی خوب است و دفاع‌ مقامات آمریکایی بی‏محتوا است. برای بازدید و افتتاح مرکز ماهواره‌ای مخابرات، از خانه به بومهن رفتیم. آقای [محمد] غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] هم همراه بود و در راه از مشکلاتش گفت. در آنجا توضیحات آقایان نراقی و شهاب را داشتیم و از بخش‌های مختلف بازدید کردیم. ضمن بازدید، از طریق اینمارست با یک کشتی ماهیگیری جهادسازندگی در دریای عمان تماس گرفتیم. سپس آقای غرضی، در جمع کارکنان گزارش داد و گفت بزرگترین مرکز در خاورمیانه است و من هم صحبت تشویق‏آمیز داشتم و وعده کمک، برای داشتن ماهواره مستقل دادم[1].

آقای [احمد] دادبین، فرمانده نزاجا[=نیروی زمینی ارتش]، از شهردار تهران، در خصوص عدم موافقت با شهرک مورد نظرشان در جاده ساوه شکایت داشت. در دفترم دو عقد ازدوج کارکنان نهاد [ریاست‏جمهوری] را داشتم. عصر در جلسه هیأت دولت، آیین مقررات مدیریت ارز صادرات غیرنفتی را با هدف کنترل قیمت‌ها و دادن ثبات به اقتصاد و بازار تصویب کردیم . جلسه تا ساعت نُه شب طول کشید و در مورد جنجال احتمالی بالابردن حقوق مدیران بحث شد.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ما نیازمند به تکنولوژی ماهواره‌ای هستیم و استفاده از این تکنولوژی، برای ما بسیار مهم است. ایران کشور پهناور و کوهستانی است و به ‌همین دلیل باید تا حد توان ارتباطات ماهواره‌ای را در کشور گسترش دهیم. خوشبختانه امروز با تلاش متخصصین کشور، اکثر نیازهای مخابراتی در داخل کشور تأمین می‌شود. برخی از کشورهای دوست و همسایه ما، پیشرفت قابل توجهی در ارتباطات ماهواره‌ای داشته‌اند که ما می‌توانیم در این زمینه از آنها کمک بگیریم. امکانات پیشرفته مخابراتی، سرمایه‌ای با ارزش برای کشور است و استفاده اقشار مختلف مردم از این امکانات، می‌تواند رفاه و سطح زندگی مردم را ارتقا دهد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفترنشر معارف انقلاب، 1396