خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۷۴

سه‌شنبه 19 اردیبهشت  1374  //  9 ذیحجه   1415          9 می 1995

 

[بیل کلینتون]، رییس‏جمهور آمریکا، دیشب حکم تحریم ایران را صادر کرد؛ هر نوع ارتباط تجاری و خدماتی و حتی برای اشخاص و شرکت‌های آمریکا و شرکت‌های فرعی، به جز چند مورد بی‏اهمیت.

از خانه به محل مجتمع بسته‏بندی و فروش و توزیع مواد پروتئینی در تهرانپارس رفتیم. جهادسازندگی ساخته است. قبل از انقلاب، توسط فرانسوی‌ها طراحی شده و مقداری از ماشین‏آلات وارد شده و اخیراً تکمیل کرده‌اند. بیش از بیست هکتار زمین و صدهزار مترمربع بنا دارد و با ظرفیت صدوپنجاه تُن در روز تولید می‏کند. بعد از پرده‏برداری و استماع توضیحات، از بخش‌های مختلف بازدید کردیم.

پس از استماع گزارش [آقای غلامرضا فروزش]، وزیر جهادسازندگی، از دستاوردهای جهاد در تولید انواع پروتئین‌ها که بیش از دو میلیارد دلار صرفه‏جویی ارزی دارد، من صحبت تشکرآمیز کردم و با اشاره به این همه تولید در همه بخش‌ها، بالا رفتن نرخ ارز در این روزها را معلول توطئه و سوءاستفاده صادرکنندگان با دلال‌ها دانستم و خبری از مقدمات تصمیم شدت عمل دولت دادم[1].

از آنجا به پارک جدیدالتأسیس خواجوی کرمانی در دروازه غار رفتیم؛ شهرداری مجموعاً چهار پارک، با مساحت حدود سی هکتار در آن نقطه شهر تهران ساخته و یا در دست احداث دارد که خدمت بزرگی به آن منطقه است. بعد از بازدید و پرده‏برداری و استماع گزارش، صحبت تشویق‏آمیز کردم.[2] اینجا در جنوب شهر تهران، گودال‌های عمیق باقی‏مانده از کوره‌‌پزخانه‌ها بوده و محل زباله شده بود. مردم زیادی در اطراف پارک جمع شده بودند. به  احساسات‏شان جواب دادم. در گزارش گفته شد که هشتصد هکتار فضای سبز در اول برنامه، به پانزده‏هزار هکتار در تهران رسیده و پانصد و هفتاد پارک در شهر است. فاطی و علی، در هر دو برنامه با من بودند.

به دفترم رفتم. تا عصر کارها را انجام دادم. در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، فقط لحظاتی حضور یافتم. مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام را آماده کردیم و  ابلاغ شد. برنامه جشن‌های روسیه برای سال پنجاهم پیروزی در جنگ جهانی دوم را که با حضور سران بسیاری از کشورهای جهان و سخنرانی سران مهمی چون روس، انگلیس، چین، گرجستان و آمریکا برگزار شده است، از ماهواره دیدم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: « دلالان و سودجویان، جوی ایجاد کرده‌اند تا مردم طعم شیرین و لذت خدمات گسترده و مهم دولت را احساس نکنند؛ اما دولت این وضع را تحمل نخواهد کرد و نمی‌گذارد چند نفر دلال سودجوی فرصت‌طلب، به‌نظام اسلامی و مردم انقلابی ما خیانت کنند. دولت برای برخورد قاطع با اخلال‏کنندگانÃ Äدر اقتصاد کشور و عوامل افزایش کاذب نرخ دلار، در آستانه تصمیم‌گیری بسیار شدید است. در حال حاضر، برای فعالیت‌های اقتصادی، زمینه مناسبی در کشور فراهم‏شده‏است، اما متأسفانه برخی از صادرکنندگان و دلالان، با سوءاستفاده از این وضعیت، ارز حاصل از صادرات خود را به‌کشور باز نمی‌گردانند.» رجوع‌کنیدکتاب «هاشمی‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشرمعارف انقلاب، 1396

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «احداث این‏گونه مجموعه‌های فرهنگی در نقاط مختلف تهران، به ‌ویژه در جنوب‏شهر، دارای ارزش فرهنگی و انسانی بسیار بالایی است. با اقدامات عمرانی انجام شده از سوی شهرداری تهران، در سال‏های اخیر جنوب تهران به محیط مناسبی برای سکونت و زندگی تبدیل شده است. شهر تهران، امروز از مرگ تدریجی نجات پیدا کرده و به یک شهر رو به رشد و پیشرفت تبدیل شده؛ شهر تهران در حال تبدیل شدن به یکی از زیباترین شهرهای جهان است. پیش از احداث این مجموعه با ارزش، منطقه دروازه غار تهران، وضعیت بسیار اسف‌باری از نظر بهداشتی و فضای سبز داشت. هزینه این‏گونه پروژه‌ها از خزانه دولت پرداخت نشده و خود مردم تهران، سرمایة لازم را پرداخت کرده‌اند.» رجوع‌کنیدکتاب «هاشمی‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشرمعارف انقلاب، 1396