خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۷۴

شنبه 19  اسفند  1374  //19  شوال  1416 //      9 مارس 1996

 

به دفترم رفتم. تا شب تعداد زیادی از نتایج آرای شهرستان‌ها خوانده شد؛ حدود نیمی از نمایندگان فعلی حذف می‌شوند. هر دو طرف- کارگزاران و جامعه روحانیت مبارز مدعی‏اند که اکثریت آورده‌اند. تعدادی از صندوق‌های تهران، مشخص شده - از حدود هفتاد هزار رأی- که تا آخر شب مرتب‏شده، فائزه اول و آقای ناطق‏نوری، با تفاوت حدود
 هفتصد رأی، دوم است.

جمعی از مسئولین کمیته امداد [امام‏خمینی(ره)] آمدند. آقای [سیدرضا] نیری، [سرپرست کمیته امداد] گزارش داد و من هم صحبت تشویق‌آمیز کردم.[1] پانزده میلیون تومان برای جشن نیکوکاری کمک نمودم. آقای [یحیی] آل‏اسحاق، [وزیر بازرگانی] و معاونان آمدند. گزارش کار تعزیرات و مقدمات گات [=موافقت‌نامه عمومی تعرفه و تجارت] را دادند. رهبری گفته‌اند، اگر مذاکرات تعهدی ایجاد نمی‌کند، شروع مذاکرات بلامانع است. جمعی از مسئولین گروه هنری و فرهنگی روایت فتح آمدند. گزارش کار دادند و استمداد کردند.[2] تقاضای مصاحبه برای پُل بعثت داشتند.

عصر دکتر [علی‏اکبر] ولایتی، [وزیر امورخارجه] آمد. گزارش سفر به قفقاز و آسیای میانه و روسیه و اوکراین را داد؛ راضی بود. گفت آقای یلتسین به من پیام فرستاده که مشترکاً کنگره مبارزه با تروریسم بگذاریم؛ در جلسه شورای عالی امنیت ملی هم قبول شد. قرار شد اعلان شود. دکتر [حسن] حبیبی، [معاون اول رئیس‏ جمهور] آمد. گزارش سفر روسیه را داد و کارهای جاری را مطرح کرد.

شب شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. مسایل فشارهای آمریکا و احتمال اثر بر روی اروپا و راه‌های مقابله با آن مطرح بود. آقای [مصطفی]پورمحمدی، [معاون اطلاعات خارجی وزارت اطلاعات]، گزارش سفر به بغداد و مذاکره با صدام [حسین، رئیس‏ جمهور عراق] را داد. پیغام صدام برای من را خواند. شام خوردیم.

مهدی تلفن کرد و گفت، کار شمارش‏آرا کُند است. در راه خانه، بدون اطلاع قبلی، به فرمانداری تهران رفتم. شیوه کارشان را دیدم. اطمینان دادند که جریان شمارش و انتقال آرا سالم است. تأخیرشان برای این بوده که خواسته‌اند از کامپیوتر استفاده کند و مسلط نبوده‌اند.

 

[1] - آقای هاشمی، با اشاره به‌ اختصاص سهم قابل توجهی از بودجه کشور به حمایت از محرومان و رشد سالانه آن برای کاهش محرومیت‌ها، آن را از تحولات بنیانی دانست و اظهارداشت: «برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای حذف فقر از طریق ایجاد اشتغال، تولید و خوداتکایی خانواده‌های محروم، از کارهای اساسی و موفق دولت و کمیته امداد امام خمینی (ره) است که آثار گسترده و فراگیری در بر داشته است. امروز به‌ هر اندازه، به نقاط دورتر و محروم‌تر می‌رویم، صمیمیت و عشق مردم این مناطق را به ‌انقلاب بیشتر می‌بینیم که نشان‌دهندة درک و لمس آنها از میزان توجه دولت و نظام به‌ مسایل آنها است.» ایشان با قدردانی از خدمات باارزش و گسترده کمیته امداد امام خمینی (ره)، تحصیل 650 هزار دانش‌آموز، 15هزار دانشجوی شاغل به تحصیل و 1200 دانشجوی فارغ‌التحصیل را از خانواده‌های محروم و کم‌درآمد تحت پوشش این کمیته، از نمونه‌های ارزنده تلاش برای حل ریشه‌یی محرومیت برشمرد و گفت: «با اجرای برنامه اول و دوم توسعه و استحکام بنیان اقتصاد و رونق تولید در کشور، زمینه برای اجرای طرح حذف فقر، کاملاً فراهم است و با اطمینان و به ‌دور از شعار، کار زیربنایی در این بخش، باید جدی‌تر گرفته شود. گسترش بیمه‌های درمانی، توسعه، اشتغال و حرکت هماهنگ در مسیر هدف‏های برنامه دوم توسعه، ضرورت دارد. سازمان برنامه و بودجه و کمیته امداد امام خمینی(ره)، با استفاده از کارشناسان و پژوهشگران، باید در حذف فقر از جامعه اسلامی، تلاش و برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشند و دولت برای پشتیبانی از اجرای آن، آمادگی کامل دارد.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.

[2] - آقای هاشمی، در دیدار مسئولان مؤسسه فرهنگی روایت فتح، ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دوران دفاع مقدس را در تاریخ ایران بی‌سابقه و بسیارمهم دانست و تأکید کرد: «استفاده از تجهیزات و شیوه‌های هنری، برای حفظ دستاوردهای چشمگیر این دوران و انعکاس تاریخ جنگ تحمیلی به نسل‏های آینده و جهانیان از جمله کارهای مقدس است.» ایشان، با گرامیداشت‏ یاد و خاطره شهید مرتضی‏آوینی و با تشکر از عملکرد گروه فرهنگی روایت فتح و سایر مراکز هنری که در جهت حفظ روحیه و نشاط دوران دفاع مقدس در جامعه تلاش می‌کنند، اظهار داشت: «انعکاس تمامی ابعاد رشادت و مقاومت رزمندگان اسلام و مردم انقلابی ایران در این دوران، مستلزم استفاده از امکانات تمامی نیروهای نظامی و هماهنگی همکاری آنان برای ارتقای کیفیت فعالیت‌های هنری در حد استانداردهای جهانی است. هر مقدار که فعالیت‌های هنری، علمی و واقعی‌تر انجام شود، جایگاه و ارزش بیشتری در جامعه و تاریخ ایران و جهان پیدا خواهد کرد. شما باید روحیه اخلاص، فداکاری و ایثار را که از مشخصه‌های بارز دوران دفاع مقدس درÃ Äجبهه‌ها بود، حفظ کنید و در خلق آثار هنری و فرهنگی مربوط به‌ دوران دفاع مقدس، سعی کنید از هنرمندانی استفاده کنید که در این دوران مشارکت داشته‌اند.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.