خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

به وزارت کشور، تذکراتی درباره انتخابات دادم.

  • تهران
  • چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۷۴

چهارشنبه 16  اسفند  1374  //16  شوال  1416 //  6  مارس 1996

 

به وزارت کشور، تذکراتی درباره انتخابات دادم و به محسن گفتم که پیگیری کند. فائزه آمد و در مورد مصاحبه‌اش تذکری دادم؛ به نتیجه انتخابات در مورد خودش خوش‌بین است و انتقاداتی به عدم صداقت خیلی‌ها در مسائل سیاسی و... دارد.

از منزل، برای افتتاح مرکز دیالیز [سوده] و دویست خانه مسکونی برای آن‌ها- که فاطی ساخته- به شهرک واوان رفتیم. عفت هم آمد. اولین مریض‌ها را خوابانده بودند. با ظرفیت دیالیز حدود صد مریض در روز؛ کار خوبی است. فاطی، [رئیس بنیاد بیماری‌های خاص] توضیحاتی داد و پیشنهادهایی در جهت اصلاح وضع این مریضان سخت و مریض‌های تالاسمی و هموفیلی داشت. [آقایان عباس آخوندی و علیرضا مرندی]، وزرای مسکن و شهرسازی و بهداشت و درمان هم بودند. از ساختمان‌های مسکونی هم بازدید کردیم؛ یک‌خوابه و دوخوابه و سه‌خوابه، با قیمت مناسب هستند.

سپس برای افتتاح طرح گازرسانی به واوان رفتیم. [آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت توضیح داد و من هم قدردانی کردم [1]. مردم هم با احساسات گرم جمع شده بودند؛ باشکوه بود. سفیران و همسرانشان و جمع زیادی از شخصیت‌ها بودند. فاطی ‌هم صحبت ‌خوبی کرد. برای اعلان برنامه‌ها هم از یکی از گویندگان زن صداوسیما استفاده کرده بودند که جالب بود. مدیر شهرک واوان هم گزارشی از وضع شهرک و برنامه توسعه و کارها داد و از نمایشگاهشان دیدن کردیم. صحبت کوتاهی در اهمیت خدمت به کلیوی‌ها داشتم که اهتمام به این طرح کوچک را هم ازاین‌جهت و نیز اهتمام به رفع استضعاف از جنوب

تهران توصیه کردم. [2]

عصر در جلسه هیئت دولت، چند مصوبه داشتیم. تا ساعت نُه شب کارها انجام شد. مراجعات زیادی در مورد فشار تبلیغاتی آمریکا و اسراییل و اروپا علیه ایران در ارتباط با انفجار تل‌آویو و راه چاره آن داشتم.

[1] - آقای هاشمی، به مستضعف بودن منطقه جنوب شهر تهران و سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام‌شده برای جبران عقب‌ماندگی‌های این‌گونه مناطق اشاره کرد و توجه به مسائل و مشکلات و تأمین نیازهای مردم را از آرمان‌های دولت و رهبر معظم انقلاب برشمرد و گفت: «ما سرافرازیم که امروز طرح‌های تأمین آب، برق و گاز منطقه اسلامشهر و شهرک واوان انجام شده است. حضور نیروی کار فعال مراکز اقتصادی و صنعتی اطراف تهران در منطقه اسلامشهر و واوان در جنوب تهران، از ویژگی‌های این منطقه است و مسئولان اگر کمبودها و مشکلات مناطق محروم  و نزدیک به مرکز تصمیم‌گیری کشور را برطرف سازند، گام مؤثری برای تحقق عدالت اجتماعی برداشته‌اند.» رجوع کنید ←  کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.

 

[2] - آقای هاشمی، خدمت به بیماران کلیوی و خانواده آنان را نشان‌دهنده توجه و اهتمام نظام اسلامی به مسائل نیازمندان و محرومان و اظهار همدردی و محبت به بیماران مبتلا به بیماری‌های رنج‌آور و دائمی دانست و با تأکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری و هر چه بیشتر برای پیشگیری از بروز جنبی بیماری‌های صعب‌العلاج، بی‌توجهی به آن برای انسان تلخ و ناگوار و غیرقابل‌توجیه است. ایشان توجه دولت به بیماران کلیوی، گسترش مراکز درمانی و تجهیز آن را باوجود توان بالای ساخت دستگاه‌های پیشرفته دیالیز در داخل مورد تأکید قرار داد و گفت: «تأسیس یک نهاد جامع برای تمرکز خدمات ویژه و مشارکت دادن هرچه بیشتر مردم و افراد نیکوکار در امور کشور، یک ضرورت است و می‌توان با استفاده از روحیات خیرخواهانه و عواطف اسلامی و انسانی جامعه در این زمینه به‌خوبی بهره جُست.»  رجوع کنید ←  کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.

 

تصاویر ضمیمه