خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۷۴

سه‌شنبه  15  اسفند  1374  //15  شوال  1416 // 5 مارس 1996

 

تا ساعت ده صبح کارها را انجام دادم. تبلیغات انتخابات داغ است. محسن آمد و گزارش وضع انتخابات را داد و گفت، بعضی از سنجش‏افکارها می‌گویند، فائزه ما بیش از تمام نامزدها رأی دارد؛ حدود 65 درصد که بعید می‌دانم چنین باشد.

به مؤسسه تحقیقات [جنگل و مراتع] جهادسازندگی، برای درختکاری و هفته منابع طبیعی در منطقه باغ چین و ژاپن [در باغ گیاه‏شناسی] رفتیم؛ [آقای وانگ شی‏جی]، سفیر چین هم بود. از نمایشگاه منابع طبیعی بازدیدکردیم. ده‌ها غرفه را دیدیم. کارهای خوبی انجام شده و محققان خوبی جمع شده‌اند. سپس گزارش آقای [ربیع] فلاح، [رئیس‏ سازمان جنگل‏ها و مراتع‏کشور] و صحبت‌های مفصل من در اهمیت استفاده درست از منابع طبیعی انجام شد[1].

عصر آقای فلاحیان، [وزیر اطلاعات] آمد و گزارش مذاکرات آقای [مصطفی] پورمحمدی را که به عراق رفته داد. با شخص صدام [حسین، رئیس‏ جمهور عراق] ملاقات داشته و صحبت‌های صدام را مبنی بر تصمیم جدی و سیاسی عراق برای مصالحه با ایران گزارش نمود.

سلمانی برای اصلاح آمد. شب، شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه با چند مصوبه، منجمله تعیین‏تکلیف محصلان مدرسه عالی شاه‏آبادی داشت. به خانه آمدم. آقایان [کمال] خرازی، [نماینده دایم ایران در سازمان ملل] و [حمیدرضا] آصفی، [سفیر ایران در فرانسه]، از نیویورک و پاریس، تلفنی گزارش دادند که تبلیغات شدیدی علیه ایران به خاطر انفجارهای تل‏آویو و بیت‌المقدس راه افتاده و خبر تأییدآمیز خبرگزاری جمهوری اسلامی را دستمایه تبلیغات قرار داده‌اند که گفته «انتقام الهی» است. به آقای [فریدون] وردی‌نژاد، [مدیرعامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)] گفتم، به نحوی تعدیل‏کند.

 

 

[1] - آقای هاشمی با قدردانی از محققان و دانشمندان تلاشگر ایرانی به‏ویژه در زمینه حفظ منابع طبیعی، از آنان خواست بیش از پیش در راه حفظ منابع طبیعی کشور به عنوان سرمایه نسل‏های آینده تلاش کنند. ایشان گفت: «ایران جزو کشورهایی است که تنوع گیاهان دارویی بسیار غنی دارد که با آموزش و شناساندن آنان به جامعه، می‏توان بخشی از سرمایه‏های بخش خصوصی کشور را به این سمت سوق داد. شیلات، حفظ جنگل‏ها، مرتع‏داری علمی و بیابان‏زدایی مورد توجه دولت است.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.