خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۷۴

یکشنبه  13  اسفند  1374  //13  شوال  1416 //  3 مارس 1996

 

[آقای حسن موراتوویچ]، نخست‏وزیر  بوسنی و هرزگوین آمد. گزارشی از پیشرفت اجرای صلح دیتون[1]  داد و اظهار رضایت کرد. تأکید داشت که علی‌‌رغم مخالفت آمریکا، مصمم‏اندکه با ایران کارکنند. از ما خواست که در بازسازی و امور نظامی و اداره آسیب‏دیدگان  جنگ، کمک‏شان‏کنیم. تقاضای وقت خصوصی کرد و گفت، آمریکا و یهودیان، در جنگ کمک زیادی‏کردند و اینک می‌خواهند که بوسنی، اسراییل را به رسمیت بشناسد؛ نظر ما را خواست. گفتم ما نمی‌خواهیم نظرمان را به شما تحمیل کنیم. هر چه خودتان صلاح می‌دانید، عمل کنید و وضع شما را هم درک می‌کنیم، ولی می‌دانیم که بخشی از حامیان مسلمانتان را از دست می‌دهید و بسیارند کشورهای مسلمان که با آمریکا روابط خوبی دارند و اسراییل را به‏رسمیت نشناخته‌اند. خواست از نفوذمان بر کُرواسی، برای حل مشکلات مسلمانان بوسنی استفاده کنیم؛ از مشکلاتی که با کُرواسی دارند، نگران‏اند.

ستاد تنظیم بازار، جلسه با چند مصوبه و ارزیابی مثبت در عملکرد گذشته و ارایه این سیاست‌ها با اصلاحاتی در سال آینده، داشت. عصر در جلسه هیأت دولت، ارتقای حقوق و گروه کارکنان دولت را تصویب کردیم. برای استقبال از [آقای برهان‏الدین ربانی]، رییس‏جمهور افغانستان، به فرودگاه [مهرآباد] رفتم. آنها به سعدآباد رفتند و من به دفتر رهبری رفتم. دربارة انتخابات و مسایل بوسنی و هرزگوین صحبت کردیم.

به سعدآباد رفتم. با آقای ربانی، ابتدا مذاکره خصوصی داشتم. اوضاع افغانستان را
توضیح داد و گفت، پاکستانی‌ها از طریق سفیرشان در مسکو و یکی از سران احزاب، به طور غیررسمی پیام آشتی داده‌اند. گفت، متوجه شده‌اند که طالبان شکست می‌خورد. مدعی است که آمریکا و پاکستان از طالبان حمایت می‌کرده‌اند و اکنون پشیمان‏اند. گفت مسا
یلش با آقای [گلبدین] حکمتیار، [رهبر حزب اسلامی افغانستان] در حال حل‏شدن است و با [محمدکریم] خلیلی، [رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان] حل شده و مشکل مهمی ندارد و نیروی‏کافی برای دفاع دارد. خیلی از‏کمک‌های‏ ایران ممنون است و از اطاعت زیاد سران عربستان‏سعودی از آمریکا گفت. جریانی از زمان جهاد افغانستان نقل کرد که در سفر به عربستان، تقاضای ملاقات با شاه عربستان داشته، نداده‌اند و وقتی‏ فهمیده‌اند‏که بناست به آمریکا برود، با دستپاچگی ملاقات داده‌اند. مذاکرات رسمی و شام انجام شد. 

 

 

[1] - موافقت‌نامه دیتون‏که‏گاهی با نام پروتکل‏پاریس ‏یا موافقت‌نامه چارچوب عمومی صلح در بوسنی و هرزگوین نیزگفته می‏شود، موافقت‌نامه صلحی بودکه در پایگاه نیروی هوایی رایت-پترسون نزدیک دیتون در اوهایوی‏آمریکا در نوامبر ۱۹۹۵ میلادی به‌دست آمد و رسماً در پاریس در ۱۴ دسامبر ۱۹۹۵ امضا شد. این موافقت‌نامه، نقطه پایانی بر جنگ بوسنی بود.