خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۷۴

 

شنبه  12  اسفند  1374  //12  شوال  1416 //     2 مارس 1996

 

از غروب دیشب تا امروز عصر، یکسره  برف و باران داشتیم. [آقای سوماناز انگونیا]، فرستاده ویژه فرمانده‏کودتای اخیر نیجر با نامه رییس‏خود آمد؛ سرگردی است.  برای دفاع از کودتا توضیحات داد و تأکید داشت که شرایط فرهنگی مردم نیجر، قدرت هضم دموکراسی را ندارد. برای رفع مشکلات کشورش استمدادکرد. گفتم هیأتی برای بررسی وضع آنجا و راه‌‌های همکاری و کمک می‌فرستیم.

[آقای غازی صلاح‏الدین]، فرستاده ویژه رییس‏جمهور سودان آمد. از مصوبه اخیر شورای امنیت [سازمان ملل]، در ارتباط با تحویل سه نفری که در اتیوپی به جان [حُسنی] مبارک، [رئیس‏ جمهور مصر] سوءقصد کردند، اظهار نگرانی‏کرد. پیش‏بینی می‌کنند، در پایان مهلت دو ماهه- که یک ماه دیگر به پایان می‌رسد- مصوبه دیگری علیه سودان بگذرانند. از ما خواست که برای جلوگیری از تصویب آن تلاش کنیم؛ به خصوص از طریق چین و هند که حق وتو دارند. نیز گفت اخیراً  یکی از سه هواپیمای سی-130شان ساقط شده و برای پشتیبانی جنگ جنوب، مشکل دارند؛ تقاضای ادامه کمک نظامی کرد. گفتم، لیبی موافقت خودش را برای پرداخت طلب آنها از ایران برای کمک به سودان، پس‏گرفته است.

آقای [سیدمحمد] غرضی آمد. دربارة انتخابات صحبت کرد و از نامه دفتر رهبری اظهار نگرانی نمود. [آقای عبدالعلی توکلی]، سفیر جدیدمان در موزامبیک برای خداحافظی و کسب نظر آمد. بنا بود، عصر آقای [برهان‏الدین] ربانی از افغانستان بیاید که به فردا موکول شد، در نتیجه عصر و شب، وقت زیادی برای مطالعه و انجام‏کارها داشتم.

آقای [علی‏محمد] بشارتی، [وزیرکشور]، اطلاع دادکه آیت‌الله خامنه‌ای ضمن قبول تذکرات دیشب من، گفته‌اند مجمع تشخیص مصلحت، برای اصلاح قانون انتخابات تشکیل شود، ولی آقای [حسن] حبیبی اطلاع داد که شورای نگهبان، حاضر است نظرش را تعدیل کند و فقط خواستار جمع‏شدن پلاکارد‌های حاوی اسامی نمایندگان باشد و پلاکارد‌های کلی را مجاز بداند؛ پذیرفتم که این مقدار کنترل بشود و اصلاح قانون بکنیم. عصر بیانیه اصلاح شده شورای نگهبان منتشر شد.