خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۷۴

 

سه‌شنبه 8  اسفند  1374  //8  شوال  1416 //     27 فوریه 1996

 

عفت و همسر شهید مطهری، همراه دکتر حبیبی، به سوریه رفتند. مقداری از کارهای عقب‏مانده را انجام دادم. اخوی محمد، [معاون اجرایی رئیس‏ جمهور]، برای امور تنظیم بازار و انتخابات آمد. برای شرکت در ملاقات اعضای مجلس‏خُبرگان با رهبری، به دفتر رهبری رفتم. آقای [ابراهیم] امینی، [نایب رییس دوم]، با صحبت‏کوتاهی، گزارش اجلاس را داد. رهبری هم صحبت کردند و از اصل ولایت‏فقیه دفاع کردند و آن را در معرض هجوم دشمنان‏گفتند. سپس اعضای خبرگان به دفتر من آمدند. آقای مشکینی، [رییس مجلس خُبرگان رهبری] صحبت کردند و نصایح اخلاقی نمودند. من هم در صحبت کوتاهی از موفقیت‌های دولت گفتم[1]. نمازجماعت و ناهار و جواب مراجعات میهمانان انجام شد.

عصر جمعی از نمایندگان مجلس که از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده‌اند، آمدند و تظلم نمودند. آقای [مصطفی] پورمحمدی، [معاون اطلاعات‏خارجی وزارت اطلاعات] آمد و برای سفر به عراق، در موارد قابل‏مذاکره کسب نظر کرد.

جمع زیادی از هنرمندان سینما و فیلم آمدند. آقایان [عزت‏الله] ضرغامی، [معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی] و داود رشیدی صحبت کوتاهی داشتند. من هم
مفصلاً  از اهمیت کار سینما و فیلم و وظایف و نقاط قوت و ضعف گفتم[2].

تا ساعت هشت‏و نیم شب،کارهای دفتر را انجام دادم. آقای [حسین] کمالی وزیرکار آمد و از برخورد خطی شورای نگهبان شکایت‏کرد. آقای [مهدی] کروبی هم تلفنی همین شکایت را داشت. تا آخر شب هم جمعی از مردودشدگان آمدند؛ دلم برایشان سوخت، دیگرکاری هم نمی‌شودکرد. قرار شد از رهبری استمدادکنند. به خانه آمدم. تنهایی شام خوردم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ولایت‌فقیه، عمود خیمه انقلاب اسلامی و نقطه اتکال و عظمت انقلاب اسلامی ایران است. محوریت رهبری ولایت‌فقیه، برای کشور سرمایه‌ای بزرگ است و انقلاب اسلامی، با اتکا به‌این محوریت پیروز شد و حرکت در حول همین محور، توطئه دشمنان را خنثی کرده است و آرمان‏ها و ارزش‏های مقدس انقلاب اسلامی را حفظ خواهد کرد. توسعه و عدالت، دو اصل تفکیک ناپذیر و در کنار هم هستند و سیاست دولت در برنامه‌های اول و دوم عملا برهمین اساس بوده و خواهد بود. اقدامات فراوانی که دولت در مناطق محروم، روستاها و نقاط آسیب‌دیده از جنگ و زلزله انجام داده است، بهترین مصداق توجه دولت به‌ عدالت در کنار توسعه بوده است. اکنون 96 درصد کشور از نعمت برق، آب و بهداشت برخوردارند و اکثر مناطق محروم گذشته، به مناطقی آباد و مرفه مبدل شده‌اند. علاوه بر یارانه‌های بسیار سنگینی که دولت به‌کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم اختصاص می‌دهد، سالانه مبالغی نیز ار سوی دولت، به سازمان‏ها و نهادهای عام‌المنفعه و خیریه، برای کمک به افراد جامعه پرداخت می‌شود که این کار در جهت تحقق عدالت اجتماعی در جامعه انجام می‌شود. ما معتقدیم توسعه عین عدالت است و در کنار سرمایه‌گذاری‏های هنگفت زیربنایی که برای پیشرفت و اعتلای نظام اسلامی می‌شود، هزینه‌های بسیار سنگینی نیز برای اجرای عدالت در جامعه صرف می‌شود. در سایه توسعه کشور، مقدمات تهیه طرح فقرزدایی از جامعه محقق شده است. ایران اسلامی با رهبری شخصیتی حکیم، فقیه، عادل و آگاه و برخورداری از پشتوانة عظیم مردمی وفادار، انقلابی و باهوش، بسیار مقتدر و با صلابت است و حفظ وحدت و انسجام در داخل و هوشیاری و آگاهی در مقابل توطئه‌های خارجی تضمین‏کنندة اقتدار آینده نظام اسلامی است. ایران از لحاظ برخورداری از مازاد درآمد ارزی نسبت به‌ مخارج، عدم کسری بودجه که از افتخارات اقتصادی ایران است، افزایش تولید، وضعیت مطلوب اشتغال، استقبال روزافزون از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری، آموزش نیروهای متخصص و کارآمد و رشد چشمگیر سازندگی در کشور، در وضعیت بسیار خوبی به ‌سر می‌برد و این روند در آینده نیز مطلوب‌تر خواهد شد.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.

[2] - آقای هاشمی، با ارزیابی مثبت از موفقیت‌های گوناگون سینمای ایران در داخل و خارج از کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: «سینمای ایران، با محتوایی درست و بهره‌گیری از تکنیک‌های فنی و هنری قابل قبول در سطح جهان و نیز با استفاده از سرمایه‌های انسانی توانا، موفق و تجربه‌های مفید و تاریخی پیشکسوتان هنری متعهد و مورد احترام جامعه اسلامی، توانسته است به سطح مناسبی برسد که البته کافی و شایسته نیست. ویژگی و جایگاه ممتاز سینما در میان ابزارهای تبلیغی و آگاهی‏دهنده بی‌رقیب است و قدرت تکنولوژی پیشرفته و تخصص‌های هنری روزافزون، دامنه تأثیرگذاری آن را در جامعه به ویژه در نسل جوان که مهم‏ترین هدف پرورش و تربیتی اسلام است، گسترده‌تر می‌کند. با اینکه دنیا به ‌لحاظ تضادهای فرهنگی با جامعه و کشور اسلامی، منش و مشی ما را نمی‌پسندد و دربارة محصولات سینمای ایران، نظر مساعدی ندارد، اما رشد و کمال هنری برمبنای هدف‏های آرمانی ما را نمی‌تواند نادیده بگیرد؛ بنابراین سینمای ایران از دیدگاه ناظران و داوران منصف بین‌المللی، مثبت ارزیابی می‌شود.» ایشان با بیان ضرورت غنی‌تر کردن محتوای فیلمنامه‌ها، جامع‌نگری و افزایش قلمرو نگرش به‌ موضوعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در دیدگاه فیلم‌نامه‏نویسان تأکیدکرد: «سینماگران، به ویژه فیلم‏نامه‏نویسان، با برخورداری از روحیات خاص و لطیف، می‌توانند در زمینه موفقیت‌های بزرگ انقلاب و نظام اسلامی در سازندگی و توسعه و معرفی هرچه بهتر اقتدار و عظمت کشور، بسیار مؤثر و مفید باشند که متأسفانه جای آن در سینمای کنونی ما خالی است. نباید دیدگاه‌های احساسی و لطیف سینماگران، تنها متوجه ضعف‌ها، موضوعات تلخ و ناگوار، از جمله نمایش فقر و بدبختی‌ها باشد، بلکه باید در کنار آن، زیبایی‌ها، پیشرفت‏ها، جاذبه‌ها و توانمندی‏ها نیز مطرح شود و به ‌نمایش درآید. معرفی شاخص‌های افتخارآمیز سازندگی و استحکام زیربنایی اقتصاد کشور، تبلیغ از یک فرد یا گروه خاصی نیست، بلکه شناساندن و اثبات اقتدار ملی و ارج نهادن به‌خدمات نیروهای مخلص، فعال و متخصص جامعه انقلابی است و موجب ایجاد و تقویت نشاط و امیدواری مردم، به ویژه نسل آینده می‌شود. با وجود تفکرهای گوناگون و مخالف حضور زن در عرصه هنر سینما، باید به گونه‌ای حرکت کرد که با حفظ موازین اخلاقی و شأن و منزلت زن مسلمان، ایفای نقش این قشر در سینما، دچار ضعف و آسیب نشود.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.