خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۷۴

دوشنبه 7  اسفند  1374  //7  شوال  1416 //     26 فوریه 1996

 

از منزل برای بازدید مترو رفتیم. در ایستگاه اول خط‏یک- در کنار خیابان جهان‏کودک-
از بخش‌های مختلف آن، پله‌ها، سالن‌ها، مراکز تجاری، دکورها و سکوها بازدید کردیم و توضیحات آقای [اصغر] ابراهیمی، [مدیرعامل شرکت متروی  تهران] را شنیدیم؛ 90 کیلومتر خط مترو در سه خط و 53  ایستگاه، در حال کار دارند. سپس تا ایستگاه آخر زیرزمین در خط یک - در خیابان شوش- رفتیم و در مسیر، از چند ایستگاه یک‏طبقه و دوطبقه بازدیدکردیم؛ می‌گویند قسمتی از مسیر‌ را ریل‏گذاری‏کرده‌اند و بیش از 100 هزار مترمربع فضای‏تجاری دارند که قرار شده بانک‌ها برای طلب‌شان بردارند. به آقای نوربخش، [رییس بانک مرکزی]، برای پرداخت به‏موقع اعتبارات تأکیدکردم. سپس دانشکده مترو را دیدیم‏که خیلی مفصل است. درآنجا هم خیرمقدم آقایان [علی‏محمد] بشارتی، [وزیر کشور] و [اصغر] ابراهیمی، [مدیرعامل شرکت مترو] و صحبت مفصل من بودکه طرح را افتخارآمیز و بی‏نظیر خواندم[1]. سپس ناهار و نماز و مصاحبه انجام شد.

به دفترم رفتم. عفت آنجا بود؛ گفت به خانم آقای مطهری تلفن‏کرده و او به آقای [علی] لاریجانی، [داماد شهید مطهری و رییس سازمان صدا وسیما]، تلفن‏کرده و به کم‏ نشان‏‏دادن برنامه‌های من اعتراض‏کرده‏‏که گفتم اشتباه کرده است؛ من از زیادی برنامه‌هایم در صداوسیما ناراحتم.

[آقای برنارد پونس]، وزیر مسکن و حمل و نقل فرانسه آمد. برای تمایل فرانسه جهت همکاری با ایران تأکید کرد و از استقبال ما خیلی ممنون بود. من هم از آمادگی همکاری با فرانسه گفتم و از اینکه نباید مسأله بوسنی و هرزگوین مانع باشد. دکتر [علی‏اکبر] ولایتی، [وزیر امورخارجه] و [محمود] واعظی، [معاون اروپا و آمریکا] و [علاءالدین] بروجردی،
 [معاون آسیا و اقیانوسیه] آمدند. در مورد دعوت از رؤسای‏جمهور برای مراسم بهره‌برداری از راه‏آهن سرخس بحث شد. چند نامه را امضاکردم.

دکتر [حسن] حبیبی، [معاون اول رئیس‏ جمهور و عضو شورای نگهبان] آمد و گزارش بررسی‏صلاحیت نامزدهای انتخابات در شورای نگهبان را داد؛ بیشتر مردودین، دوباره تأیید شده‌اند. برای سفر به سوریه کسب‏نظرکرد. تا ساعت نُه شب،کارها را انجام دادم و به خانه آمدم. آقای [علی] لاریجانی، [رییس سازمان صداوسیما] آمد و گزارش نظرسنجی دربارة انتخابات را آورد.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «مجموعه دست‌اندرکاران احداث مترو، با عملکرد درخشان خود توانستند، اثرجاویدان، تحسین‌انگیز و افتخارآمیزی را خلق کنند و ما باید به متخصصان ایرانی که با تلاش خود، مانع خروج ارزهای کلان از کشور می‌شوند، بنازیم. متخصصان ایرانی، با تلاش خود موفق شدند، طرحی را که خارجی‌ها با بیش از چهار میلیارد دلار، قصد ساخت آن را داشتند، با حدود 750 میلیون دلار بسازند و از منافع کشور خود، پاسداری و نگه‏داری کنند. اغراق نیست، اگر مدعی شویم که طرح مترو، اهمیتش از طرح تونل مانش که توسط فرانسه و انگلیس، دو قدرت بزرگ صنعتی جهان احداث شده، کمتر نیست. اشاعه فرهنگ نظم و سرعت و دقت و ایمنی در جامعه، کاهش‏آلودگی محیط‏زیست، مصرف سوخت، هزینه‌های توسعه شهری و کاستن از اتلاف وقت مردم در ترافیک و ایجاد پناهگاه‌های امن در مواقع اضطراری، از ثمرات احداث مترو است و امیدوارم هرچه سریع‌تر، متروی تهران تکمیل و به بهره‌برداری برسد.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.