خاطرات روزانه / آیتالله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»
دوشنبه 7 اسفند 1374 //7 شوال 1416 // 26 فوریه 1996
از منزل برای بازدید مترو رفتیم. در ایستگاه اول خطیک- در کنار خیابان جهانکودک-
از بخشهای مختلف آن، پلهها، سالنها، مراکز تجاری، دکورها و سکوها بازدید کردیم و توضیحات آقای [اصغر] ابراهیمی، [مدیرعامل شرکت متروی تهران] را شنیدیم؛ 90 کیلومتر خط مترو در سه خط و 53 ایستگاه، در حال کار دارند. سپس تا ایستگاه آخر زیرزمین در خط یک - در خیابان شوش- رفتیم و در مسیر، از چند ایستگاه یکطبقه و دوطبقه بازدیدکردیم؛ میگویند قسمتی از مسیر را ریلگذاریکردهاند و بیش از 100 هزار مترمربع فضایتجاری دارند که قرار شده بانکها برای طلبشان بردارند. به آقای نوربخش، [رییس بانک مرکزی]، برای پرداخت بهموقع اعتبارات تأکیدکردم. سپس دانشکده مترو را دیدیمکه خیلی مفصل است. درآنجا هم خیرمقدم آقایان [علیمحمد] بشارتی، [وزیر کشور] و [اصغر] ابراهیمی، [مدیرعامل شرکت مترو] و صحبت مفصل من بودکه طرح را افتخارآمیز و بینظیر خواندم[1]. سپس ناهار و نماز و مصاحبه انجام شد.
به دفترم رفتم. عفت آنجا بود؛ گفت به خانم آقای مطهری تلفنکرده و او به آقای [علی] لاریجانی، [داماد شهید مطهری و رییس سازمان صدا وسیما]، تلفنکرده و به کم نشاندادن برنامههای من اعتراضکردهکه گفتم اشتباه کرده است؛ من از زیادی برنامههایم در صداوسیما ناراحتم.
[آقای برنارد پونس]، وزیر مسکن و حمل و نقل فرانسه آمد. برای تمایل فرانسه جهت همکاری با ایران تأکید کرد و از استقبال ما خیلی ممنون بود. من هم از آمادگی همکاری با فرانسه گفتم و از اینکه نباید مسأله بوسنی و هرزگوین مانع باشد. دکتر [علیاکبر] ولایتی، [وزیر امورخارجه] و [محمود] واعظی، [معاون اروپا و آمریکا] و [علاءالدین] بروجردی،
[معاون آسیا و اقیانوسیه] آمدند. در مورد دعوت از رؤسایجمهور برای مراسم بهرهبرداری از راهآهن سرخس بحث شد. چند نامه را امضاکردم.
دکتر [حسن] حبیبی، [معاون اول رئیس جمهور و عضو شورای نگهبان] آمد و گزارش بررسیصلاحیت نامزدهای انتخابات در شورای نگهبان را داد؛ بیشتر مردودین، دوباره تأیید شدهاند. برای سفر به سوریه کسبنظرکرد. تا ساعت نُه شب،کارها را انجام دادم و به خانه آمدم. آقای [علی] لاریجانی، [رییس سازمان صداوسیما] آمد و گزارش نظرسنجی دربارة انتخابات را آورد.
[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «مجموعه دستاندرکاران احداث مترو، با عملکرد درخشان خود توانستند، اثرجاویدان، تحسینانگیز و افتخارآمیزی را خلق کنند و ما باید به متخصصان ایرانی که با تلاش خود، مانع خروج ارزهای کلان از کشور میشوند، بنازیم. متخصصان ایرانی، با تلاش خود موفق شدند، طرحی را که خارجیها با بیش از چهار میلیارد دلار، قصد ساخت آن را داشتند، با حدود 750 میلیون دلار بسازند و از منافع کشور خود، پاسداری و نگهداری کنند. اغراق نیست، اگر مدعی شویم که طرح مترو، اهمیتش از طرح تونل مانش که توسط فرانسه و انگلیس، دو قدرت بزرگ صنعتی جهان احداث شده، کمتر نیست. اشاعه فرهنگ نظم و سرعت و دقت و ایمنی در جامعه، کاهشآلودگی محیطزیست، مصرف سوخت، هزینههای توسعه شهری و کاستن از اتلاف وقت مردم در ترافیک و ایجاد پناهگاههای امن در مواقع اضطراری، از ثمرات احداث مترو است و امیدوارم هرچه سریعتر، متروی تهران تکمیل و به بهرهبرداری برسد.» رجوعکنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.