خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۷۴

یکشنبه 6  اسفند  1374  //6  شوال  1416 //       25 فوریه 1996

 

صبح برای شرکت در جلسه مجلس خبرگان، با هلی‌کوپترها به قم رفتیم. ابتدا به زیارت حرم [معصومه(س)] رفتم و بر قبر والده، فاتحه و قرآن خواندم. به جلسه خبرگان رفتم. آقای [علی]مشکینی، [رییس مجلس خبرگان رهبری] و من، قبل از دستور صحبت‏کردیم[1]. قسمتی از بحث دستورجلسه را ماندم.

 سپس به دانشگاه علوم پزشکی مخصوص دختران- به نام فاطمیه- رفتیم. عفت و فاطی و فائزه هم آمده بودند. مدیران و استادان و دانشجویان، همگی آمدند. در جلسه مدیران،آقای [محمدعلی] شرعی، [عضو هیأت مؤسس] و خانم دکتر [طاهره] لبّاف، [رییس دانشگاه]
 توضیحات‏دادند؛ 450 دانشجو و 120 کادر علمی دارد. سپس در جلسه عمومی، خانم دکتر لباف خیرمقدم گفت و من هم در اهمیت تحصیل خانم‌ها صحبت کردم[2]. سپس از آزمایشگاه‌ها و کلاس‌ها بازدید نمودم.

با هلی‌کوپترها به سوی تهران پرواز کردیم. فاطی و فائزه با من برگشتند. عفت برای ناهار ماند؛ ما ناهار را بین راه خوردیم. ساعت دو بعد از ظهر به تهران رسیدیم. عصر در جلسه هیأت دولت، چند مصوبه داشتیم. شام میهمان رهبری بودم. در مورد مردودان صلاحیت شورای نگهبان و انتخابات بحث‏کردیم و نیز در مورد اظهاراتی که رییس یکی از شرکت‌های نفتی در لندن با رییس شرکت نفت ما کرده که آمریکا قصد ایذاء ایران را ندارد و اگر مطمئن شود که ایران تروریسم را محکوم می‌کند و در صدد ساخت بمب اتمی نیست، دیگر مسأله ندارد؛ این را دیروز، وزیر نفت به من گفت. قرار شد بگویم، جواب بدهدکه از این نظر آمریکا استقبال می‏کنیم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «اهمیت انتخابات مجلس شورای اسلامی، به این خاطر است که ملت احساس می‌کند، نمایندگانش آنجا هستند و از طرف آنها، وکالتاً مسایل را مطرح می‌کنند. همه جا اعتبار مجلس‌ها به این است که مجلسیان نماینده مردم باشند. امروز علامت این وکالت و نمایندگی واقعی، آزادی انتخابات و میدان داشتن انسان‏های صالح برای حضور در این رقابت‏هاست. معلوم است که برای انتخاب دویست و هفتاد نفر، این صحنه محدود، ما نمی‌توانیم همه کسانی را که خودشان را لایق می‌دانند راضی نگه‏داریم. واقعاً رقابت است و در بین این افراد فراوان واجد صلاحیت، تعدادی انتخاب می‌شوند.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «در حالی‏که  واقع‌بینانه‌ترین دیدگاه‌ها و نظرها، دربارة صلاحیت زنان، در اسلام وجود دارد، محدود و منحصرکردن استعدادهای بانوان مسلمان در خانه‌داری و تربیت فرزند، ظلمی بزرگ و تحریف اسلام ناب است. ما بی ‌بند و باری را مزاحم رشد و کمال بشریت می‌دانیم و مهم‏ترین نقطه اختلاف ما با غرب، در این است که آنها زن را وسیله‌ای برای بی‌ بند و باری و فساد قرار داده‌اند. روحیه انضباط‌پذیری، دقت و استعدادهای شکوفایی زن، به‌ عنوان یک انسان کامل و مکمل جامعه بشری، در منطق اسلام پذیرفته شده و ما باید در شرایط امروز جهان، این واقعیت را اثبات کنیم. زنان باید از طریق آموزش، تحقیق و تحصیل، جایگاه و موقعیت در حال کمال خود را بازیابند و این رویداد مهم، در جامعه کنونی ما، تحقق یافته و روبه رشد است. بازشدن راه رشد علمی، توسعه مدیریت زنان، افزایش تعداد دانشجویان و درخشش زنان میهن اسلامی در رقابت‌های علمی، آموزشی بین‌المللی، نشان از درست بودن مسیر انتخاب شده در کشور جهت تعالی زن مسلمان و انقلابی است و به بینش‌های غلط و القائات منفی درباره زن در ایران اسلامی پایان می‌دهد. تربیت نیروی انسانی با ارزش، همراه با حفظ مبانی و اصول اخلاقی در دانشگاه علوم پزشکی فاطمیه قم، از افتخارات بزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی است و اثبات می‌کند، زنان ایران با حضور آگاهانه و متعهدانه خود در صحنه‌های مختلف و پاسداری از ارزش‏های اخلاقی و حرمت و شخصیت والای خود، الگوی مناسبی برای جهانیان شده‌اند.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.