خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • سه شنبه ۱ اسفند ۱۳۷۴

 

سه‌شنبه 1 اسفند  1374    | 1 شوال  1416 //       20 فوریه 1996

 

برای مراسم عید [فطر]، به دفتر رهبری رفتیم. من از طرف حضار، با صحبت کوتاهی تبریک گفتم و آیت‌الله خامنه‌ای صحبت‏کوتاه معمولی داشتند.[1] به دفترم رفتم.گفتم به کارکنان عیدی بدهند. به خانه آمدم. طرح دفتر تبلیغات اسلامی قم برای چاپ فهرست موضوعی‏کلید قرآن را دیدم؛ نپسندیدم.

عصر آقایان [محسن] نوربخش، [عطاءالله] مهاجرانی و [غلامحسین]کرباسچی آمدند و دربارة شرایط گنجاندن اسم آقای [علی‏اکبر] ناطق نوری در لیست کارگزاران صحبت کردند. سر شب آقای محسن رضایی، [فرمانده‏کل سپاه] آمد. گزارشی از مذاکراتش با رهبری دربارة مسایل اختلافی جامعه داد و برای انتقال سهام کارخانجات به ایثارگران استمداد کرد و حضور کارگزاران در انتخابات را مثبت ارزیابی کرد.

عقد ازدواج پسر خانم نقاش را بستم. آشیخ حسن صانعی برای جواب عقد آمد. شب بستگان میهمان‏مان بودند. بحث بر سر مسایل انتخابات گرم بود. به اتفاق نظر، حضور مردم در مراسم نماز عید [فطر] امروز و سایر مراسم ماه مبارک [رمضان]، بهتر از سال‌های قبل
 بوده است.

 

 

[1] - در این‌ دیدار آیاتی‌ چند از قرآن‌ کریم‌ تلاوت‌ شد، سپس‌ آقای‌ هاشمی‌ در اظهارات‌ کوتاهی،‌ عید سعید فطر را تبریک گفت و این عید را فرصتی‌ جهت‌ نظاره‌ کردن‌ جلوه‌های‌ فضل‌ و رحمت‌ الهی‌ برای‌ امت‌ اسلام‌ خواند و اظهار داشت: «مردم‌ ایران‌ در سایه‌ انقلاب‌ و در چارچوب‌ اندیشه‌های‌ امام‌ عظیم‌الشأن‌ (ره‌) و در سایه‌ احکام‌ و معارف‌ قرآن‌ ساخته‌ شده‌اند و در مسیر کمال‌ حرکت‌ می‌کنند و با وجود کارشکنی‏های‌ آمریکا، گام‏های‌ سریعی‌ را در جهت‌ توسعه‌ و سازندگی‌ به‌ پیش‌ بر می‌دارند.» آیت‌الله‌ خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب نیز با تبریک‌ متقابل‌ عید سعید فطر، موقعیت‌ کنونی‌ جهان‌ اسلام‌ و ملت‏های‌ مسلمان‌ را مورد بازنگری‌ قرار دادند و گفتند: «عید سعید فطر، یک‌ عید اسلامی‌ محض‌ است‌ و جا دارد که‌ رهبران‌ و هدایتگران‌ افکار عمومی‌ مسلمانان‌ از جمله‌ علما، روشنفکران‌، شعرا، نویسندگان‌، هنرمندان‌ و سیاسیون‌ جهان‌ اسلام‌، با استفاده‌ از این‌ فرصت‌، مسایل‌ اساسی‌، عمومی‌ و کلان‌ دنیای‌ اسلام‌ را مورد بازنگری‌ قرار دهند و آن‌ را با ملت‏های‌ مسلمان‌ در میان‌ نهند و این‌ خود یکی‌ از مضامین‌ عید سعید فطر است‌.» ایشان از اسلام‌ به‌ عنوان‌ یک‌ منبع‌ سرشار قدرت‌ ملی‌، پیشرفت‌، هدایت‌ و آزادی‌ یاد کردند و فرمودند: «کشوری‌ که‌ اسلام‌ در دل‌، عقل‌ و اندیشه‌ مردم‌ آن‌ حاکم‌ است‌، یک‌ عامل‌ عظیم‌ اقتدار ملی‌ را در بطن‌ خود دارد و می‌تواند خود را از تعرض‌، زورگویی‌ و تسلط فرهنگی‌ دشمنان‌ حفظ کند و به‌ آحاد ملت‌ آقایی‌ و شخصیت‌ ببخشد اما متأسفانه‌ امروز در دنیای‌ اسلام‌ از این‌ توانایی‌ عظیم‌ استفاده‌ نمی‌شود و این‌ خود پدیده‌ای‌ تلخ‌ برای‌ امت‌ اسلام‌ محسوب‌ می‌شود.» منبع: دفتر حفظ و نشر آثار آیتالله خامنه ای، بیانات 1374.