خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۷۴

سه‌شنبه  24  بهمن  1374  //23  رمضان  1416   //13 فوریه 1996

 

مدیران سازمان بازرسی‏کل‏کشور آمدند. آقای [سیدابراهیم] رییسی، [رییس سازمان بازرسی‏کل‏کشور] گزارش داد و از حمایت‌های من تشکر کرد. من هم در اهمیت بازرسی و مفید بودن و ضروری بودن برای سلامت نظام و لزوم پرهیز از جنجال و پخش اخبار مبالغه‏آمیز و هتک آبروی دیگران،  تأکید و صحبت کردم[1]. قبل از جلسه، آقای ریی سی به تنهایی آمد و خبر داد که آقای ری‏شهری و جمعی از همفکرانش، به فکر اعلان لیست نامزدان انتخابات تهران‌اند و برای امضای لیست از سوی خودش مشورت‏کرد که جوابی ندادم. با آقای [محمد] یزدی، [رییس قوه قضاییه]، تلفنی صحبت کردم؛ از آن اقدام ناراضی‏است و گفت‏که به آقای رییسی گفته که مناسب نیست او امضا کند. قرار شد، آقای یزدی در مورد اعلان دادستان، در خصوص جلوگیری از عبور ماشین‌های سنگین از اتوبان قم و اعلان دادگاه علنی برای بانک که بوی سیاسی‏کاری در جریان انتخابات می‌دهد، جلوگیری‏کنند.

آقای [اسماعیل] فردوسی‏پور آمد. گزارش‏کار دیوان عدالت اداری را داد و برای خانه‌اش و بیمارستانی استمداد کرد. آقای [سیدابوالفضل] موسوی تبریزی، دادستان سابق آمد و از شهردار تهران بد گفت؛ البته درخواست عوارض شهرداری از ساختمانی، بی‏تأثیر نبود؛ لذا نصیحتی کردم.

دکتر حبیبی، [معاون اول رئیس‏ جمهور] آمد، برای امور جاری و مسایل انتخابات و شورای نگهبان که حکم غیراصولی در مورد گروه کارگزاران داده است. گفت، آقای [محمد] امامی‏کاشانی، [عضو فقهای شورای نگهبان]، دنبال اصلاح حکم است. عصر گزارش اصلاح حکم در جلسه امروز رسید. این تغییر موضع سریع، مجموعاً به نفع کارگزاران و باعث ضعف موقعیت شورای نگهبان خواهد بود. عصر شورای عالی اداری، جلسه داشت؛ ادغام چند شرکت مربوط به دام و طیور جهادسازندگی تصویب شد.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «اعتماد و اطمینان میان مسئولان و جامعه، بزرگترین سرمایه و پشتوانه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است. در این مقطع تاریخی که جمهوری اسلامی، به ‌لحاظ منابع و نیروی انسانی کارآمد و دلسوز، از نظر تشکیلات اجرایی، در جهان نمونه است، نظارت دقیق و صادقانه بر روند اجرای امور، به تحقق بهتر هدف‏های متعالی نظام، بسیار کمک می‌کند. بدنه اصلی دستگاه اجرایی و سایر ارگان‏ها و نهادهای کشور، از نیروهای ایثارگری تشکیل شده است‏که در فضای انقلاب و دوران دفاع مقدس تربیت شده‌اند و همواره آثار انقلاب را در وجود خود دارند. جامع‌نگری، دوراندیشی و ظرافت، از اصول اساسی و ضرورت‌های بازرسی هستند. بازرسی منصفانه و بدون‏غرض، به ‌اصلاح امور و تقویت مدیریت‌ها می‌انجامد و باید به گونه‌ای عمل شود که آبروی شخصیت‌های حقوقی و حقیقی، آسیب نبیند و به‌ ناحق، حقی از کسی ضایع نشود. سازمان بازرسی کل کشور، باید با آگاهی از سیاست‏ها و اولویت‌های کشور و با شناخت از حُسن‌نیت مدیران و مسئولان، بر اجرای دقیق و درست ضوابط نظارت کند و بدون تبلیغات جنجال‌برانگیز و در عین حال، اعلام منطقی تخلفات احتمالی، به‌ رسالت خود عمل کند. برقراری ارتباط و همکاری نزدیک و صمیمانه‌تر، میان سازمان بازرسی کل کشور و ارگان‏ها و دستگاه‌های اجرایی، لازمه انجام هرچه بهتر امر نظارت است. با تصمیم‌های دولت، برای اصلاح امور اداری کشور، حذف مقررات زاید و دست‌وپاگیر و کارهای موازی، راه برای سرعت و سلامت اجرای امور هموار شده است که این مسأله،Ã Äنظارت و بازرسی را کاراتر می‌سازد.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.