خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۷۴

 

چهار‌شنبه 18  بهمن  1374  //17  رمضان  1416   //  7 فوریه 1996

 

اخوی محمد، [معاون اجرایی رئیس‏ جمهور]، برای مسایل تنظیم بازار و مسایل انتخابات و هزینه‌های مراسم عزاداری والده آمد. آقای [عبدالناصر] همتی، [رئیس‏ کل بیمه‏مرکزی] از بیمه آمد. گزارش توفیقات و مشکلات را داد و برای رفع مشکلات استمداد کرد؛ برای خصوصی‏کردن بخشی از صنعت بیمه تلاش دارد، ولی مشکل قانون اساسی داریم.

آقای [غلامعلی] افروز، [روان‏شناس] آمد. توضیحاتی دربارة سواد و دانش و تجربه خود داد و نسبت به من اظهارخضوع و ارادت نمود و برای کار در نهاد [ریاست‏جمهوری] برای روان‏شناسی اجتماعی در تبلیغات و نیز نمایندگی مجلس اظهارآمادگی‏کرد؛ اسم نوشته است. با جمعی از نمایندگان استان‌های چهارمحال و بختیاری و خوزستان و لرستان و کهکیلویه و بویراحمد، جلسه توسعه ‌زاگرس را داشتیم. پیشنهادهایی برای توسعه منطقه از طریق طرح عمران منطقه‌ای داشتند؛ قرار شد پیگیری شود.

عصر در جلسه هیأت دولت، بیشتر وقت صرف بررسی مسایل انتخابات در ارتباط با مشکلات قانونی کار خدمتگزاران [=کارگزاران] شد؛ کمی پیشرفت کردیم. فشار زیادی روی وزارت کشور و ارشاد، برای محدود کردن اینها است؛ خودشان چنین تمایلی دارند.

افطار، وزرا و معاونان و مشاوران و اعضای خانواده آنها میهمانم بودند. بعد از نماز و افطار، مقداری دربارة انتخابات و راهپیمایی 22 بهمن و وضع اقتصادی و سیاسی ایران صحبت کردم.[1]

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «راهپیمایی 22 بهمن امسال، به دلیل موضع‌گیری صریح و عملی آمریکا، برای ضربه‌زدن به‌ایران، از ویژگی و حساسیت خاصی برخوردار است و اکنون چشم‏های تمام دوستان و دشمنان، به‌ این راهپیمایی و چگونگی حضور و مشارکت مردم غیور و شجاع ایران در آن دوخته شده است. مردم ایران هوشیارند و موقعیت‌ها را به‌ خوبی درک می‌کنند و در روز 22 بهمن، پاسخ مناسب و قاطعی به تلاش‏های مذبوحانه آمریکا خواهند داد. با توجه به اهمیت انتخابات پنجمین دوره مجلس از لحاظ سیاسی و عملی، باید در تمام مراحل انتخابات، مصلحت نظام اسلامی و حقوق مردم، به طور همه‏جانبه رعایت شود. ایران در تمام انتخابات گذشته، به ‌جهانیان ثابت کرده است که همواره در صحنه‌های سرنوشت‌ساز کشور، حاضر بوده و اکنون نیز مردم آگاه و هوشیار ایران که مراتب بلوغ فکری و سیاسی خود را در گذشته بارها به‌اثبات رسانده‌اند، افراد اصلح را به‏عنوان نمایندگان‏خود انتخاب خواهندکرد. در نظام‏اسلامی ایران‏که اسلام و قرآن، محور حرکت‏ها و جهت‌گیری‏هاست. حفظ آبرو و شئون مردم در تبلیغات انتخاباتی، بسیار حائز اهمیت است و باید کاندیداها با رعایت تقوای الهی، حفظ آبروی برادر مسلمان خودÃ Äو حقوق و شئون مردم را اصل قرار دهند. امروز تمامی شرایط و امکانات خدمت و سازندگی در کشور فراهم است و ایران از لحاظ وضعیت بودجه ارزی و همچنین مواد اولیه صنعت، در حد بسیار مطلوبی قرار دارد. باید تمام دست‌اندرکاران اجرایی کشور با پشتوانه عظیم مردمی، تمامی همت خود را صرف سازندگی و عمران کشور کنند.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.