خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۷۴

شنبه 14  بهمن  1374  //13  رمضان  1416     3 فوریه 1996

 

دیشب برف داشتیم. از خانه به مرکزجدیدالاحداث خوابگاه دختران [فاطمه‏زهرا (س)] دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خیابان ولی‌عصر رفتیم. چهار بلوک، برای هزار و دویست دانشجو، با اتاق‌های سه نفره و نیازهای جنبی ساخته‏اند. بعد از پرده‌برداری از لوح یادبود و بازدید از چند اتاق و حضور در مراسم، با استماع گزارش دکتر مرندی، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی] و دکتر طباطبایی، [رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی]، دربارة کل بخش بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، وضع خاص دانشگاه و بیمارستان‌های تابعه، و من در توضیح دستاورد‌های برنامه اول و ارتقای ایران به مرتبه مناسب در این بخش، سخنرانی کردم و نوید به آینده بهتر دادم.[1] سپس از ساختمان در دست احداث چهار دانشکده بازدید کردیم. زمین را هلال‌احمر داده است؛ گرچه آستان قدس رضوی، کل این منطقه - از میدان آزادی تا میدان ونک- را وقف می‌داند و برای گرفتنش، پیگیری می‌کند.

[آقای محمدجواد محمدی‏زاده]، استاندار لرستان و آقای [محمدصالح] طاهری، نماینده
[خرم‏آباد] آمدند و برای تأسیس پتروشیمی در خرم‌آباد و نیز احداث آزاد راه بین خرم‌آباد و اندیمشک و شروع پرداخت اقساط آخرین پروژه‏هایی که در سفرم به استان با کمک من شروع شده، استمداد کردند. آقای [عبدالمجید] معادیخواه آمد. از رهبری و وزارت ارشاد، به خاطر عدم همکاری با کارهای بنیاد تاریخ و رویکردش،گله داشت و نیز برای تأمین کاغذ استمداد کرد.

عصر پس از انجام کارها، به خانه آمدم. افطار را با بخشی از بچه‌ها صرف‏کردیم. به خاطر مطرح بودن سفر رییس‏جمهور اوگاندا و برگشت از چین، برنامه شورای عالی امنیت‏ملی را لغوکرده بودیم. در گزارش‌‌ها، تشنج در تاجیکستان و کودتا در گینه‏کوناکری موردتوجه است.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «بخش آموزش پزشکی و به طور کلی بهداشت و درمان، علیرغم کمبودها به نقطه خوبی رسیده است و در برنامه اول به اهداف‏مان دست یافته‏ایم. دستیابی جمهوری اسلامی به استانداردهای بین‏المللی مایه افتخار است و در حال حاضر نسبت استاد به دانشجو به رقم قابل قبولی رسیده است. در مورد کاهش پذیرش دانشجوی پزشکی، وزارت بهداشت با این مسأله موافق بود، اما مجلس شورای اسلامی جلوی این کار را گرفت؛ البته ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نتیجه رسیده‏ایم که هنوز نباید پذیرش دانشجوی پزشکی را کاهش دهیم. در خصوص مسایل رفاهی اساتید و دانشجویان، من قبول دارم که بایستی گام‏های جدی‏تری برای رفع نیاز استادان برداشت تا آنان بیش از پیش به کار تحقیق و آموزش بپردازند و این کار قطعاً هم در مورد استادان و هم در مورد معلمان آموزش و پرورش، صورت خواهد گرفت. با حرکت همه‏جانبه‏ای باید همه بخش‏های جامعه از یک سطح نسبی رفاه برخوردار شوند.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.