خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۷۴

 

جمعه 13  بهمن  1374  //12  رمضان  1416   //       2 فوریه 1996

 

در منزل بودیم. مرتباً باران داشتیم. دکتر [سیدمحمود] طباطبایی، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آمد. گزارش عملکرد و مشکلات ناشی از دوره انتقالی به بیمه عمومی را داد. هزینه‌های پرسنلی بیمارستان‌ها، خیلی زیاد و بی‏قواره است.

محسن [هاشمی، مدیرعامل دفترنشر معارف انقلاب] آمد. اسناد تهیه شده برای کتاب شرح حال زندگی‏نامه‌ام را آورد؛  بیشتر از گزارش‌های ساواک و بازجویی‌ها و محاکمات استفاده شده است.[1] دربارة کیفیت تنظیم کتاب بحث ناتمام داشتیم. بخشی از بازجویی‌ها را خواندم؛ یادآوری شکنجه‌ها و خشونت‌ها حالم را گرفت.

عصر آقای [عبدالمجید] معادیخواه، [رییس بنیاد تاریخ انقلاب] آمد. همین بحث را با حضور محسن ادامه دادیم و سرانجام قرار شد در دو جلد نزدیک به دو هزار صفحه، به عنوان نشر اسناد منتشر کنیم. سپس خلاصه آن را در کتاب کم‏حجم‌تری برای عموم آماده کنیم. آقای [حسین] مرعشی آمد و دربارة لیست نامزدهای انتخابات تهران مشورت کرد. افطار اکثر بچه‌ها جمع بودند.

 

[1] - کتاب دو جلدی «هاشمی رفسنجانی؛ کارنامه و خاطرات دوران مبارزه»، به اهتمام محسن هاشمی، در سال 1375 به زیور طبع آراسته شد. این کتاب، حاوی خاطرات آیت‏الله هاشمی در مقطع تولد -1313- تا پیروزی انقلاب اسلامی است. متن این کتاب از مصاحبه‏های متعددی که آقای عبدالمجید معادیخواه و همکاران بنیاد تاریخ، با ایشان دربارة وقایع مختلف دوران مبارزه با رژیم ستم‏شاهی انجام داده بودند، استخراج و با استفاده از اسناد و مدارک، به ویژه پرونده ساواک، در دو جلد و 1617 صفحه تکمیل و منتشر شده است.