خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۷۴

چهار‌شنبه 11  بهمن  1374  //10  رمضان  1416   // 31 ژوئن 1996

 

از منزل به سازمان برنامه و بودجه رفتیم و از نمایشگاه برنامه‌ها بازدید کردیم؛ از مجموعه‌های اسناد و مدارک شش برنامه توسعه مربوط به قبل از انقلاب - از سال 1337 تا 1357 - و از کتابخانه جامع اقتصادی و بخش‌های مختلف برنامه، نظارت، انفورماتیک، مرکز کامپیوتر و طرح‌های عمرانی، ماشین‌های حامل جهت‏یاب سیار- برای پیداکردن فرستنده‌های غیرمجاز دیدن کردیم. بعد از شرکت در مراسم و استماع گزارش آقای میرزاده، [رئیس‏ سازمان برنامه و بودجه]، در مورد مقایسه وضع موجود با وضع قبل از انقلاب -که در همه موارد پیشرفت‌ها قابل توجه است- و من هم در همین زمینه‌ها صحبت کردم[1] و پیشنهاد نمودم، طرحی برای امحای فقر از جامعه ارایه بدهند.

عصر در جلسه هیأت دولت، چند مصوبه داشتیم. افطار محافظان و خانواده‌هایشان میهمان‏مان بودند. در آخر صحبت کوتاهی برایشان نمودم[2]. ساعت هشت‏و نیم شب، برای عیادت آقای [محمد] مؤمن، [عضو فقهای شورای نگهبان]، به بیمارستان خاتم‏ ‏الانبیاء (ص) رفتم؛ خیلی‏آسیب‏دیده است. نمی‌دانم من را شناخت یا نه؛ تأکید بر مراقبت کافی کردم؛ البته کوتاهی نداشته‌اند.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «زیبنده کشور اسلامی ایران نیست که با منابع طبیعی غنی و موقعیت استراتژیک، شاهد زندگی عده‌ای از مردم محروم، در زیر خط فقر باشد. اجرای طرح‌های عمرانی بزرگ و تحقق اهداف سازندگی، در کشوری مثل ایران که دوران انقلاب، موانع جنگ و توطئه‌های خارجی را از پیش روی برداشته، جز با اراده قوی و تلاش پیگیر نیروهای انقلابی مؤمن، پُرتلاش و مصمم، امکان‌پذیر نیست. برنامه‌های عمرانی که در 41 سال دوران حکومت رژیم طاغوت، توسط غربی‏ها تهیه و به ‌اجرا گذاشته شد، آثاری جز تخریب و ویرانی منابع طبیعی ایران نداشت و ما امروز افتخار می‌کنیم که اهداف برنامه پنج ساله با موفقیت محقق شد. زمانی که برنامه اول توسعه ارایه شد، خیلی از کارشناسان آن را بلندپروازانه و اجرای آن را بعید می‌دانستند، اما نیروهای توانای انقلاب،Ã Äثابت کردند که قدرت طراحی و اجرای برنامه‌های بزرگتر از آن را نیز دارند. برنامه اول توسعه اقتصادی اجتماعی، چهره ایران را نسبت به گذشته متحول کرده است، به‌نحوی که بیشتر نیازهای اساسی خود را در داخل تأمین می‌کنیم و با اجرای برنامه دوم، چهره ایران به‌کلی دگرگون و قدرت ایران روزافزون خواهد شد. در آستانه هجدهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و روز برنامه‌ریزی، زمان آن فرا رسیده است که طرح جامع جمهوری اسلامی ایران تهیه و به برنامه پنج‏ساله دوم اضافه شود. زیبنده یک سازمان برنامه و بودجه اسلامی، این‏است‏که کارشناسان آن روی موضوع فقر و ابعاد آن به ‌طور گسترده و عمیق، مطالعه کنند و طرح‌های کاربردی برای محو فقر جامعه اسلامی ارایه دهند و قبل از هر کاری، با بررسی نیاز به‌ غذا و پوشاک، مسکن، درمان و تحصیل و سایر موارد خط فقر را مشخص سازند. سطح زندگی تمامی اقشار مختلف جامعه باید بالای خط فقر باشد. با اجرای برنامه بیمه درمان همگانی و تأمین اجتماعی، نظیر آنچه در دست اقدام است، بخشی از مشکل محرومین، به ‌طور نسبی حل خواهد شد، اما برای محو فقر از جامعه، نیاز به مطالعه عمیق و کاربردی داریم و من انتظار دارم، سازمان برنامه و بودجه، به‌ طور جدی روی آن کار کند و نتیجه مطالعات و طرح‌های پیشنهادی را هرچه زودتر ارایه نماید. اطمینان داشته باشید که با این طرح، دل آقا امام‏زمان (عج) را خوشنود خواهیدکرد.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.

[2] - رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.