خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۷۴

سه‌شنبه 10  بهمن  1374  //9  رمضان  1416   //      30 ژوئن 1996

 

دکتر حبیبی، [معاون اول رئیس‏ جمهور] آمد. گزارش سفر به قزاقستان را داد؛ من جمله توافق روی [انتقال] نفت‏شان به پالایشگاه تهران. دربارة انتخابات و مسایل بودجه در شورای نگهبان صحبت شد.

اخوی محمد آمد. از برگزاری مراسم چهلم والده در قم راضی بود. علما و مردم شرکت وسیعی داشته‌اند و آقای مسعودی، [تؤلیت آستان حضرت معصومه(س)] هم پذیرایی خوبی کرده است. راجع به انتخابات بحث شد.

[آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت آمد. از علت عدم امضای بیانیه خدمتگزاران [=کارگزاران] گفت. فکر می‌کند که من ناراحت شده‌ام. گفتم برای من اصلاً تفاوتی ندارد و این خواست من نبوده است، من فقط رفع منع کرده‌ام. عازم سفر به ترکیه است. برای قرارداد فروش گاز، گفتم به آقای [سلیمان] دمیرل، [رئیس‏ جمهور ترکیه] بگویدکه مناسب نبود، رسانه‌های ترکیه دربارة کامیون‌های حامل سلاح قاچاق، بیش از آنکه حقیقت روشن شود، تبلیغات کردند.

جلسه‌ای برای شروع کار بزرگراه ساحلی خزر داشتیم. قطعه اول را در شمال رامسر در نظر گرفته‌اند و پنج کیلومتر در داخل دریا، به گونه‌ای که با ساحل پرورشی، یک میلیون مترمربع زمین هم استحصال می‌شود؛ جایی که دانه‌های شن کف دریا مناسب است. قیمت
هر مترمکعب شن‏ریزی را در حد یک دلار تصویب کردیم که به پیمانکار داده شود. هم کمربندی برای رامسر و هم آزمایش اصل این طرح بزرگ است و هم آموزش‏کار برای خودمان. خبر دادندکه قرارداد احداث بزرگراه تهران- چالوس هم با بنیاد مستضعفان منعقد شده است. قرار شد برای ترویج هر دو کار شرکت کنیم.

بیانیه دوم انتخاباتی گروه خدمتگزاران [= کارگزاران سازندگی] را آوردند دیدم. بردند، رهبری هم دیده‏اند و تأیید کرده‏اند. می‌گویند وزرا امضا نمی‌کنند و فقط معاونان لیست را امضا می‌کنند. افطار، نمایندگان مجلس میهمانم بودند. نماز جماعت و افطار انجام شد. مراجعات زیادی برای حوزه‌های انتخابیه داشتند. در گزارش‌ها تیره‌تر شدن روابط ترکیه و یونان بر سر یک جزیره در دریای اژه و اقدام به تهدید یکدیگر مورد توجه است.