خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۷۴

سه‌شنبه 12 اردیبهشت  1374      | 2 ذیحجه  1415 //       2 می 1995

 

دیشب و امروز در تهران و اکثر استان‌های کشور، باران و رعد و برق داشتیم. معلمان نمونه آمدند. آقای دکتر [محمدعلی] نجفی، [وزیر آموزش و پرورش] گزارش داد و من صحبت‌های تشویق‏آمیز داشتم و نصیحت نمودم.[1] قرار شد به هر یک از دویست و هفتاد نفر، دو سکه بهار آزادی بدهیم. جالب است که 48 درصد از معلمان نمونه از زنان هستند؛ در حالی که نسبت معلمان زن به مرد، حدود چهل درصد است.

عقد ازدواج یکی از کارکنان را  بستم. [آقای محمد عرب]، سفیرمان در عمان آمد. گزارش پیشرفت همکاری‌ها را داد و دربارة علاقه حکومت عمان به نزدیکی بیشتر با ایران، به خاطر نگرانی از زورگویی عربستان، علی‌رغم مخالفت آمریکا گفت و اجازه گرفت که ترتیب ملاقاتی بین من و [سلطان] قابوس را بدهد.

 اساتید نمونه دانشگاه‌ها آمدند. دکتر [محمدرضا] هاشمی[گلپایگانی، وزیر فرهنگ و آموزش عالی] گزارش داد. من صحبت کردم[2] و جوایز چهارده نفر منتخب را دادم؛ فقط یک نفر زن است. عصر مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسه داشت. برای تشدید مبارزه با قاچاق ارز و کالا، مقررات جدیدی تصویب شد.

 

 

[1] - آقای هاشمی، تعلیم و تربیت را رُکن اساسی زندگی حال و آینده بشر خواند و از آموزگاران سراسر کشور، به ‌خاطر خدمات ارزنده آنها قدردانی کرد. ایشان ضمن تجلیل از مقام والای معلم شهید مرتضی مطهری گفت: «شهید مطهری برای روحانیت، معلمان و دانشگاهیان همیشه الگو و نمونه بسیار خوبی است. برای زنده نگه داشتن یاد آن معلم بزرگ، باید اندیشه‌های او را ترویج و به نسل‏های آینده منتقل کنیم. همه معلمان کشور، باید با داشتن ویژگی‏های شخصیت شهید مطهری راه او را ادامه دهند.» آقای هاشمی در مورد حضور شاخص زنان در میان معلمان نمونه گفت: «انتخاب معلمان نمونه زن به‌میزان 48 درصد از کل معلمان نمونه کشور، سند خوبی در نشان‏دادن استعداد و توانایی و رشد علمی و فکری زنان جامعه اسلامی است و توجه نظام اسلامی را به ‌اعتلای فرهنگی و ایفای حقوق اجتماعی و ارج نهادن به ‌نقش مهم زنان مسلمان در امور کشور ثابت می‌کند.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1396

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «حرکت علمی و تحقیقی سال‏های اخیر، برای کشور ما، برای انقلاب‏مان افتخارآمیزاست. شکی نداریم که راه درست اعتلای کشور و انقلاب از همین جاست که در همه رشته‌ها، ما باید تحقیق خودمان را به نقطه مطلوبی برسانیم. الحمدالله راه تحقیق باز است. منابع امروز در دنیا دیگر قابل تأمین است و نیاز هم درکشور به اندازه کافی وجود دارد و فضای انقلاب، فضای اسلامی جامعه ما هم فضای علمی و تحقیقی است؛ به‏خصوص در بخش پزشکی. ما امروز در دانشگاه‏هایمان در بخش‏های پزشکی، از لحاظ استاد و محقق، وضع‏مان از همه جاهای دیگر بهتر است؛ استاندارد استاد نسبت به دانشجو و همچنین ابزار تحقیق و میدان کار از این جهت باز اینجا بهتر است و ادغام دو بخش دانشگاه و بهداری هم کمک کرد که ابزار کار بیشتر، وافرتر در اختیارات اساتید باشد. در مجموع همان‏طوری که ما از مجموعه اخبار و آمار در دنیا می‌فهمیم، جزو یکی از کشورهای خوب در سطح سراسر دنیا هستیم. جزو چند کشوری هستیم که استاندارد خوبی داریم، ولی تحقیقاً ما باید آینده بهتر از این داشته باشیم. باید میدان بیشتری به محققان‏مان بدهیم و کسانی که واقعاً می‏خواهند اینجا بیشتر کار بکنند. » رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی ‏رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1396