خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۷۴

چهار‌شنبه 4 بهمن  1374  //3 رمضان  1416   //      24 ژوئن 1996

 

آقای [سیدمجید] هدایت‏زاده، سفیرمان در ایتالیا آمد. گزارش رشد همکاری ایران و ایتالیا، علی‌رغم فشار آمریکا را داد و اینکه صادرات ایران بیشتر است و اعتبارات محدود برقرار شده و منتظر بیمه دولتی می‌با‌شند.

اخوی محمد، [معاون اجرایی رئیس‏ جمهور]، گزارش سفر به عمان و مذاکرات طولانی با سلطان قابوس را داد. او پذیرفته که آمریکا و انگلیس، مانع حُسن روابط عربستان سعودی با ایران می‌شوند و پذیرفته برای انتقال نفت منطقه هنگام و مبارزه با قاچاق، همکاری شود و گفته به زودی سوریه و اسراییل هم صلح می‌کنند و سایر کشورهای عرب منطقه هم با اسراییل روابط دارند، ولی عمان و قطر علنی کرده‌اند و آنها غیرعلنی. دربارة انتخابات هم صحبت شد.

هیأت امنای دانشگاه شاهد جلسه داشت. گزارش کار دادند. نیازهای مقرراتی و مالی را به تصویب رساندیم. بیش از دو هزار دانشجو دارند. بنا شد تا پنج سال دیگر دو برابر شوند. عصر در جلسه هیأت دولت تصویب کردیم که قیمت ارز صادراتی در سال 1375 در همان قیمت سیصد تومان حفظ شود.

برای افطار، اعضای کابینه میهمان رهبری بودیم. مقداری از نهج‌البلاغه را خواندند و موعظه کردند و از شیوه تبلیغات انتخاباتی بعد از اعلان بیانیه گروه 16 نفری[کارگزاران]، اظهارعدم‏رضایت کردند. گفتند وزرا که با رأی مجلس انتخاب می‌شوند، در امضای لیست شرکت نکنند، ولی معاونان رییس‏جمهور و سایر شخصیت‌ها که نیاز به رأی مجلس ندارند، لیست بدهند. پس از افطار، علت تغییرنظرشان را خصوصی پرسیدم که قرار شد، بعداً بگویند. به دفترم آمدم. آقایان [حسین] مرعشی و [حسین] کمالی، برای کسب نظر من در مورد چگونگی عمل به خواست جدید رهبری آمدند. گفتم در جمع خودشان بررسی کنند و پیشنهاد بدهند. بالاخره آمدند و سه احتمال  را  مطرح کردند: 1 اعلان عدم‏تصویب دادنِ لیست،‌ با توجه به شرایط جاری؛ هنوز صریحاً نگفته‌اند که لیست می‌دهند. 2 اعلان لیست توسط معاونان و اشخاص دیگر  3 اعلان لیست با عنوان دیگری که به ثبت برسد. تلفنی با رهبری در این باره مشورت کردم؛ قرار شد فکرکنند و فردا جواب بدهند.