خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • سه شنبه ۳ بهمن ۱۳۷۴

 

سه‌شنبه 3 بهمن  1374  //2 رمضان  1416   //      23 ژوئن 1996

 

در گزارش‌ها، مباحثه دو گروه انتخاباتی از جامعه روحانیت مبارز و گروه خدمتگزاران [= کارگزاران سازندگی] از قوه مجریه، داغ  شده و عمدتاً بر سر شیوه «حمایت من» که شعار دو دوره جامعه روحانیت مبارز بوده است. برای دور دوم مذاکرات با میهمانان ترکمن، به سعدآباد رفتیم. در جلسه غیررسمی، نتیجه مذاکرات وزرا را بررسی کردیم و مواردی که نتوانسته بودند به توافق برسند، با تصمیم من و آقای نیازُف تکمیل شد و همه موارد مذاکرات به نتیجه رسید. سپس در حضور ما، سند توافق نامه مالیات مضاعف امضا شد و نحوه برگزاری مراسم بهره‌برداری از راه آهن مشهد سرخ تجن به نتیجه رسید.

به سوی فرودگاه حرکت کردیم. در راه دربارة مسایل ارزی ترکمنستان صحبت شد. مشکلات تأسیس بورس ارز را که با کمبود ارز در نظر دارند، تذکر دادم. به نظرم رسید، مشکل جدی مدیریتی دارند. در فرودگاه مصاحبه مفصلی با صحبت هر دوی ما دربارة تصمیمات و نتایج شد[1]. با بدرقه رسمی رفتند. جالب است که هر چه می‌خواستم، بدون درنگ موافقت می‌کرد.

به دفترم رفتم. آقای دکتر [محمدرضا] هاشمی [گلپایگانی، وزیر فرهنگ و آموزش عالی] آمد. دستاورد‌های وزارت علوم را توضیح داد. نمی‌دانم چرا این بار، برخلاف دفعه‌های قبل که مشکلات را مطرح می‌‍‌کرد، فقط پیشرفت‌ها را گفت. عصر آقای سیروس ناصری، [نماینده ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو] آمد. مذاکرات با ملک حسین، [پادشاه اُردن] را گفت که توضیحات ناقصی بر طرح فدرالی‏کردن عراق است. قرار شده نماینده‌ای به اردن بفرستند و اصرار بر ایجاد رابطه با مصر داشت.

شب، شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. بحث اساسی دربارة تعداد دانشجویان پزشکی مورد نیاز بود که به یک جمع بندی نیمه‏تمام رسیدیم و قرار شد تکمیل شود. وزارت بهداشت، خواستار کم شدن تعداد ورودی‌ها است و بعضی مخالفند. به نظر می‌رسد وضع موجود، برای چند سال دیگر خوب باشد. چند رییس دانشگاه تصویب شد. طرح رسمی شدن تحصیلات حوزه‌های دینی تکمیل و تصویب شد که مهم است و تحولی در حوزه‌هاست. ساعت  نُه‏و نیم  شب به خانه رسیدم. بحث داغ رسانه‌ها، انتخابات و عکس‌العمل نسبت به بیانیه شانزده تن از اعضای کابینه است.

 

[1] - در بخشی از این مصاحبه آمده است: « مذاکرات‏مان خیلی فشرده بود. همه آنچه در دستور کار بود، به نحو مطلوبی به نتیجه رسید. در مورد نفت و گاز و سد مشترک روی هریررود و همچنین انتقال برق، یعنی اتصال شبکه‌های برق دوکشور و در مورد کارهایی که ایران در آنجا دارد، سیلوسازی، راه‏سازی، خط فیبرنوری و آبرسانی به شهر مرو، طرح‏های عمرانی دیگر و کشاورزی که مقداری زمین و آب در اختیار ایرانی‏ها قرار می‌گیرد، به نتایج نهایی رسیدیم. برنامه شروع بهره برداری از قطار جاده ابریشم را اینجا توافق کردیم که ان‏شاءالله در اردیبهشت سال آتی، با حضور شخصیت‏های جهانی، کار را آغاز خواهیم کرد. کار بسیار بزرگی است که باتلاش ترکمنستان و ایران، با سرعتی قابل تحسین به نتیجه رسیدیم. برای روش‏های پرداخت و سیستم‏های عملکرد بانکی، بیمه و مالیات‏های مرسوم در طرح‏هایی که اجرا می‌شود، تصمیم‏گیری‏های مناسبی شده که تا به حال روی آن  مذاکره کرده بودیم، در اولین بار به نتیجه رسیدیم. در مبادله کالاهای مورد نیاز دو کشور که از طرف ترکمنستان آرد و گندم و دارو، بیشتر مورد تقاضا بود و از طرف ما هم پنبه؛ این هم به شکل خوبی تنظیم شد که سریعاً جابجایی می‌شود؛ الان دیگر تکلیف شیوهÃ Äسرمایه‏گذاری، تجارت و همکاری‏های فنی، تقربیاً همه چیز مشخص است؛ هم بخش خصوصی، هم دولتی دو کشور، می‌توانند مطمئن‏تر عمل کنند. بحث‏های بسیار مفیدی در مسایل دریای خزر ومسایل سیاسی منطقه و همکاری‏های چندجانبه داشتیم که تقریباً در همه موارد اتفاق نظر بود.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، مصاحبه‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.