خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۷۴

پنج‏شنبه 28 دی 1374  //26  شعبان  1416   //      18 ژوئن 1996

 

تا ساعت نُه‏و نیم صبح در دفترم کار کردم. جمعی از طلاب که از طرف سازمان تبلیغات رفته‌اند و برای تبلیغ در روستاهای محروم اقامت کرده‌اند، آمدند. حدود سیصد نفرند. آقای [علی] سعیدی [شاهرودی]، معاون سازمان گزارش داد و من تشویق‏شان کردم و کار آنها را تکمیل برنامه محرومیت زدایی دولت قلمداد نمودم و وعده حمایت بیشتر، منجمله ساختن «خانه عالم» در روستاها دادم که تاکنون 75 باب، از بودجه فرهنگی مناطق محروم ساخته‌ایم.[1]

سپس یک مصاحبه دو سه ساعته با صداوسیما دربارة مسایل دوران زندان‌ها و مبارزات داشتیم[2]. آقای جلال رفیع که در آخرین زندان، هم‏بند من بود، برای طرح سئوال‌ها آمده بود و برای یادآوری خاطرات و مسایل زندان، خیلی به من کمک کرد.

عصر استخری گرفتم و به خانه آمدم. در گزارش‌ها هنوز مسأله گروگان‌گیری چچن‌ها از روس‌ها مورد توجه است؛ به خصوص که یک کشتی روسی را هم با بیش از صد مسافر روس، گروگان گرفته‌اند.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «مبلغان اسلامی، باید هم‏پای پیشرفت سازندگی در کشور، به تکنولوژی پیشرفته تبلیغات مجهز شوند و از صنعت و تکنولوژی جدید، برای بیان فکر و اندیشه اسلامی بهره گیرند. تبلیغ در راه اسلام و فعالیت در سازمان تبلیغات اسلامی، کاری پُرزحمت و دشوار، اما با ارزش و پُربرکت است. اندیشه و تفکرÃ Äاسلامی، با تلاش و مشقات بسیاری بر کشور حاکم شده و این سند افتخار روحانیت است که در برهه‌های حساس انقلاب، از خطوط مقدم جبهه دفاع مقدس‏گرفته تا جبهه سازندگی و بالندگی فکری کشور، همواره پیشگام و جان برکف بوده است. اکنون که کشور به‌ سرعت گام‌های بزرگ سازندگی را برمی‌دارد و مناطق محروم را متحول می‌سازد، نیاز به برنامه‌ریزی و سازماندهی فکری و تبلیغی بیشتر احساس می‌شود و من در حد توان خود، از هر حرکتی در زمینه گسترش تبلیغات اسلامی حمایت می‌کنم. حضور روحانی در هر منطقه‌ای از کشور، باید توأم با تحول و بالندگی فکری و حاکمیت تفکر و اندیشه اسلامی در آن منطقه باشد و مردم، روحانیت را ملجاء و راهنمای خود بدانند.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.

[2] - رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، مصاحبه‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.