خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۷۴

یکشنبه 24 دی 1374  //22  شعبان  1416   //      14 ژوئن 1996

 

[آقای عثمان مفتیج]، سفیر کرواسی برای خداحافظی آمد؛ مرد خوبی است. گفت مسلمان است و در سارایوو به دنیا آمده و مادرش از خانواده‌ای با اصالت ایرانی هستند؛ از بختیاری‌هایی که اکنون هم «بختیاری جیج» نامیده می‌شوند؛ جیج به جای کلمه «زاده» است.

آقای غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] آمد. از یک بُعدی بودن انتخابات در تهران و عواقب یک‏بُعدی شدن نظام، که باعث انزوای نیروهای لایق خواهد شد و انزوای  بین‌المللی را تشدید می‌کند، اظهارنگرانی‏کرد و گفت اگر مرحوم رجایی، نخست‏وزیر نشده بود، جنگ علیه ایران شروع نمی‏شد. برای فعال شدن طرح تلفن‏سیار [= موبایل] استمداد نمود.

ستاد تنظیم بازار جلسه داشت. گزارش صادرات غیرنفتی را دادند؛ امسال نسبت به سال قبل حدود 24 درصد اُفت دارد که عمدتاً تحت تأثیر جلوگیری از بعضی محصولات، مثل فولاد و مس و بخشی هم به خاطر اجبار به برگرداندن ارز به قیمت مشخص است، ولی در کل درست است. تصویب شد که خروج فرش همراه مسافر را محدود کنیم.

عصر و شب جلسه هیأت دولت داشتیم. عیدی کل کارکنان دولت را به صورت مساوی 32  هزار تومان تعیین کردیم. دکتر ولایتی، [وزیر امورخارجه]، گزارش سفر به پاکستان و هند و فرانسه را داد. گفت پاکستانی‌ها هم خوشحال شدند و هم در مورد افغانستان تسلیم شدند و از ما خواستند که بین آنها و دولت افغانستان میانجی شویم. هند و پاکستان هم برای عبور لوله گاز ما، به هم نزدیک‌تر شده‌اند.