خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • پنجشنبه ۲۱ دی ۱۳۷۴

پنج‏شنبه 21 دی 1374  //19  شعبان  1416   //      11 ژوئن 1996

 

دیشب برف داشتیم. دو مورد عقد ازدواج برای کارکنان دفتر داشتم. آقای دری [نجف‏آبادی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه] که برای جواب عقد آمده بود، توضیحاتی دربارة مصوبات مجلس در بالا بردن سطح بودجه داد؛ گفتم موافقت ندارم.

آقای [محمد] فلاح از وزارت اطلاعات آمد. در مورد پرونده فرزند سیدمحمد شیرازی[1] و علی‏آقا تهرانی توضیحاتی داد. تهرانی به عنوان اعتراض به حکم دادگاه اعتصاب غذا کرده و می‏گوید اگر محاربه است، اعدام شود و اگر نیست آزاد شود. در مورد سیدمرتضی شیرازی، گفتم سیاست این باشد که اصلاح شود و راه درستی در اداره بیت پدرش داشته باشد. در مورد کیفیت گزارش به شورای نگهبان در خصوص نامزدهای انتخابات مشورت کرد. گفتم سعی‏کنند، جرم‌های ثابت‏شده را بگویند و اتهامات غیرمسلم را مطرح نکنند. از خطر باند پیام دانشجو و از ضررهای اجتماعی گروه انصار حزب‏الله گفت. 

مدیران سازمان بهزیستی آمدند. آقایان [علیرضا]مرندی، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی] و [سیدمحمد]جزایری، [رییس سازمان بهزیستی] گزارش دادند. من هم صحبت طولانی تشویق آمیز نمودم[2]. آقای [علی‏محمد] بشارتی، وزیرکشور آمد. از پیشرفت‌های عمرانی کشور و از توفیقات مبارزه با قاچاق تمجید کرد و از سلامت مقدمات کار انتخابات گفت. برای هزینه‌های ضروری و پیش‏بینی نشده و نیز اجازه شکار به شیوخ قطر استمداد کرد.

ظهر عفت و بعضی از بچه‌ها بودند. مراسم تدفین میتران رییس جمهور سابق فرانسه از ماهواره را تماشا کردند. تا غروب کارها را انجام دادم و به خانه آمدم.

 

[1] - آیت‏الله سید محمد حسینی شیرازی (1305-1380)، از مراجع تقلید شیعه بود. ایشان در نجف به دنیا آمد و تا ۴۴ سالگی در این شهر بود. آیت‏الله شیرازی، بر اثر فشارهای رژیم بعث از عراق به کویت رفت و در سال ۱۳۵۷ به قم مهاجرت کرد. او از زمان تبعید حضرت امام خمینی در نجف اشرف، روابط خوبی با ایشان داشت، اما بعدها این روابط تیره شد. در جریان جنگ تحمیلی، به حرمت جنگ با عراقی‌ها به دلیل حرمت کشتن مسلمین، فتوا داد و پس از آن تا پایان عمر در حبس خانگی بود و در ۲۷ آذر ۱۳۸۰ در قم درگذشت. رهبر معظم انقلاب، در پیامی از مجاهدت‌های آیت‏الله سید محمد شیرازی تقدیر نمودند و مجلس ختمی در مسجد اعظم قم برای ایشان برگزار کردند. آقای شیرازی، در طول عمر ۷۵ ساله خود بیش از ۱۱۵۰ عنوان کتاب در مسایل مختلف سیاست، اقتصاد، حقوق، الهیات، فقه، اصول، طبّ، نجوم، حدیث و رجال، کلام، منطق، تاریخ و دیگر موضوعات به دو زبان عربی و فارسی نوشت که از این جهت در تاریخ نویسندگان جهان ممتاز است.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «واقعیت زندگی بشر، این است که هیچ جامعه‌ای بدون معلول نیست. در پیشرفته‏ترین جوامع هم درصدی از مردم گرفتار معلولیت هستند. بعضی وقت‏ها اتفاق می‌افتد که ما به این محیط‏ها می‌رویم و یک نوع احساس خاص داریم که تحت تأثیر رنج‏های این‏گونه افراد قرار می‌گیریم. به هر دلیل، کوتاهی جامعه، خانواده، حوادث، تصادفات، سیر سنت‏های طبیعت و قوانین فطری جهان و غیره، انسان‏هایی‏را این چنین در جامعه می‌بینیم. ما وظیفه داریم، حتی‏الامکان، مشکل اینها را کم کنیم؛ البته خداوند مشکلات اینها را بی‏جواب نمی‌گذارد. اصولاً در منطق عدالت خداوند، هر حالتی از حالات ما در مجموعه پرونده ما حساب می‌شود. بسیاری از خوشی‌ها را خیلی‏ها دارند؛ اینها جای کارهای خوب را می‌گیرند. بعضی از رنج‏ها، بعضی از تقصیرها را جبران می‌کند و اگر تقصیری نکردند، وسیله‌ای  برای رشد واقعی اینها در آینده می‌شود. در جهان ابدی، به هر حال اینها در مجموعه مخلوقات خداوند، حق خودشان را می‌گیرند و در این دوره گرفتار هستند و ما هم تکلیف داریم، مشکلات اینها را کم کنیم.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.