خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۷۴

دوشنبه 18 دی 1374  //16  شعبان  1416   //        8 ژوئن 1996

 

[غلامحسین کرباسچی]، شهردار تهران آمد. با هم برای افتتاح چند طرح مهم رفتیم. ابتدا با بهره‌برداری از فرهنگسرای سرو در پارک ساعی شروع شد. با حدود دویست و پنجاه میلیون تومان هزینه، بخش‌های مختلفی برای آموزش موسیقی، کاردستی، عکاسی، زبان خارجی، نقاشی و ... دارد. آقای [عبدالحسین] مختاباد، هنرمند معروف و همسرش، آنجا را اداره می‌کنند. از آنجا برای افتتاح پل [روگذر] امین‏الملک با امامزاده حسن، در خیابان امین‏الملک رفتیم. مشکل ترافیک منطقه را حل می‌کند. مردم محل، برای تشکر اجتماع کرده بودند.

به محل فروشگاه شهروند در امامزاده حسن رفتیم. خیلی وسیع و جامع است و با تجربه اندوخته‌ از فروشگاه اول، مدیریت بهتری دارند. گفتند مشکل تأمین‏کالا را -که فعلاً فکر می‌کردیم از مشکلات فروشگاه‌های زنجیره‌ای باشد- نداریم و تولیدکنندگان، برای تحویل‏کالا استقبال می‌کنند. حدود شصت‏درصد از کالاها را با اعتبار به فروشگاه داده‌اند و تقریباً تمام کالاها که بیش از ده هزار قلم است، ساخت داخل است و فروشگاه به صورت یک نمایشگاه جالب از قدرت ساخت داخل درآمده است. پارکینگ آن پشت‏بام است. مردم در مقابل فروشگاه، اجتماع پُرشوری داشتند؛ از جلوشان عبورکردم.

سپس به محل پل عظیم بعثت- روی دو خیابان فداییان اسلام و شهرزاد- رفتیم. حدود هشتصد متر با تکنیک پیشرفته ساخته شده است. مهندسان توضیحات دادند. بیش از یک و نیم میلیارد تومان هزینه شده است. همان‏جا از ساخت تونل‌های زیرزمینی برای کنترل آب‌های سطحی تهران با دو میلیارد تومان هزینه هم توضیحات دادند که کار بسیار مهمی است و جنوب تهران را از مشکل اذیت‌ آب‏های سطحی ناشی از  باران نجات می‌دهد. مردم اطراف پل، اجتماع پُرشوری به عنوان تشکر داشتند. در اجتماع مدیران، آقای کرباسچی گزارش داد ومن هم صحبت مفصل تشویق‏آمیز داشتم.[1] نشان درجه سه سازندگی به مهندس [ابوالقاسم]آشوری، [معاون عمرانی شهرداری تهران] دادم. ظهر به دفترم رفتم.

در تمام مسیر، آقای کرباسچی در ماشین من بود و ضمن توضیح کارها، راجع به انتخابات هم صحبت کرد. مایل است اجازه بدهیم، جمعی از وزرا، لیست نامزدهای انتخابات مجلس بدهند. نظر رهبری هم همین است، ولی نمی‌خواهند فاش شود. آقای ناطق نوری هم تلفنی گفت، بیشتر دارند به این نتیجه می‌رسند که ائتلاف نشود و لیست معارض داده شود. از آیت‏الله خامنه‌ای نقل کرد که لیست معارض انتخابات را جدی بگیرند. تا شب کارها را انجام دادم و به خانه آمدم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «روزهای خوبی در تهران و کشورمان می‌گذرد. کارهای بزرگ عمرانی، نیازهای واقعی مردم را به تدریج دارد تأمین می‌کند. ما از صبح که از خانه بیرون آمدیم، یکسره شاهد به نتیجه رسیدن طرح‏های گوناگون و متنوع و جامع بودیم. کل اینها گوشه کوچکی از کارهای شهرداری تهران است و کل کار شهرداری هم، گوشه کوچکی است از همه کارهایی که در کشور انجام می‌شود. در تهران، حدود صد میلیارد تومان، شهرداری کار عمرانی می‌کند که امروز پنج میلیارد آن را به بهره‏برداری رساند. درکل کشور، از روستا و شهر و بیابان‏ها و دریا و اینها، واقعاً ارقام غیرقابل باوری هست که بخش خصوصی، شرکت‏های دولتی و بودجه‏های عمومی، دارند انجام می‌دهند. رقم‏ها خیلی بزرگ است. ما روزی فکر می‌کردیم که اگر پنج شش میلیارد تُن فولاد و هجده میلیون تُن سیمان تولید کنیم، دیگر هیچ کمبودی در کشور نخواهیم داشت؛ ولی حالا می‌بینیم، هرچه تولید می‌کنیم، باز هم سازندگی دارد می‌بلعد. البته من خوشحالم که این اتفاق می‌افتد و امکانات به طرف ساخت زیربناهای کشور هدایت می‌شود. لذا پیش بینی‌مان را عوض کردیم. ظرفیت سازندگی در کشور خیلی بالاست، نیاز هست، استعداد هست و هم نیروهای خوبی در کشور جمع شدند و طبیعی است که این وضع برای مدت‏های طولانی هنوز ادامه داشته باشد.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.