خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1374 / کتاب «مرد بحران ها»

  • شنبه ۱۶ دی ۱۳۷۴

 

شنبه 16 دی 1374  //14  شعبان  1416   //        6 ژوئن 1996

 

خوشبختانه دیشب و امروز هم باران جالبی داشتیم. اول وقت برای مراسم انتقال آب تهران و طالقان به دشت شهریار و رباط‏کریم، به کرج در محل [ایستگاه آبگیر] بیلقان، کنار تصفیهخانه موقت سدکرج رفتیم. قرار است یک خط لوله 60 کیلومتری، سالیانه 150 میلیون مترمکعب آب را به اینجا بیاورد و از اینجا به دشت شهریار برود؛ به علاوه خط دیگر از میدان محمدیه تهران - که آب 120 حلقه چاه از آب‌های زیرزمینی تهران را جمع‏آوری می‌کند- به رباط‏کریم می‌‌برد. آقای [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نیرو]، توضیح داد و گفت، حدود چهارده میلیارد تومان، هزینه دو طرح است و من هم در اهمیت انتقال آب به شهریار که ریه تهران و باد شهر تهران است و پس از سد کرج، با آن دشت‌های حاصلخیز، دچارکم‏آبی شده گفتم[1].

برای افتتاح مجتمع فرهنگی، به شهر قدس [= قلعه‏حسن‏خان] رفتیم. در خیابان‌ها مردم اجتماع عظیمی داشتند. ناراحت شدم از اینکه برای آنها برنامه صحبت نگذاشته بودیم. مجتمع جالب و جامعی ساخته‌اند. در طول بازدید، مردم زیر باران در خیابان‌ها مانده بودند و مسئولان، امام جمعه و شهردار، مشکل موقوفی‏بودن بخشی از اراضی و توسعه‏طلبی اوقاف را گفتند. برای تجهیز بیمارستان‌شان، وعده‏کمک دادم.

به شهریار رفتیم. اجتماع مردم در خیابان‌ها و در محل اجتماع بیرون شهر و زیر باران تعجب‏انگیز بود. سرود و خیرمقدم [آقای سیدجلیل سیدزاده]، استاندار[تهران] و [آقای ثمره‏ای]، امام‏جمعه [شهریار] و [آقای همت‏الله هادی‏زاده]، فرماندار و [آقای حسن
قشقاوی]، نماینده [شهریار و رباط‏کریم] و سپس صحبت من[2] و توضیح برنامه‌های عمرانی و منجمله انتقال آب‌ها انجام شد. گفتند همزمان با حضور هیأت، 64 پروژه عمرانی افتتاح می‌شود.

به مدرسه علمیه رفتیم. از حجره‌ها و کلاس‌ها بازدیدکردیم. حدود پنجاه طلبه دارند. کلنگ مسجد مصلی را به زمین زدیم. به دبستان بی‏بی‏سکینه رفتیم. مردم روستاها زیرباران، در محل اردوگاه نوساز فرمانداری، استقبال گرمی داشتند. بعد از نماز و ناهار و استراحت، جلسه شورای مدیران بود که نیازهای خود، منجمله کمبود مدرسه و اشتغال و مسکن را گفتند.

سپس رفتیم و شهر در دست احداث اندیشه را دیدیم. با وسعت هفتصد هکتار و بیش از ده هزار واحد مسکونی و نیازهای عمومی، در دست ساخت است و به انتظار وام، راکداند. از آنجا برای بازدید‏کارخانه کوچک مقواسازی [ایران آزادگان]، به روستای زرگان رفتیم. مردم روستا زیرباران استقبال گرمی داشتند. کارخانه، ابتکار یک مهندس ایرانی [آقای نفیسی] است که از کاه، مقوا می‌سازد و همه تجهیزات آن داخلی است. منظورم این است که اگر خوب باشد، در سراسر کشور توسعه باید. این کارخانه، روزانه یک تُن مقوا تولید می‏کند. مصاحبه‌ای انجام شد.[3] به دفترم رفتم تا ساعت نُه کارها را انجام دادم و به خانه آمدم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «برای رفع مشکل کم‌آبی در مناطق شهریار، رباط‏کریم، سلطان‌آباد و اکبرآباد، دو طرح اساسی در دست اجرا می‌باشد که با بهره‌برداری از آنها، مشکل کم‌آبی منطقه برای همیشه برطرف خواهد شد. یکی از این دو طرح، روز شنبه آغاز شد و از مجموع 100 حلقه چاه، در طرح دوم تاکنون 60 حلقه آن حفر شده است. با ‌اتمام این دو طرح، سالانه 300 میلیون مترمکعب آب استحصال می‌شود که علاوه بر شُرب، قادر است نیاز کشاورزی و آب صنعتی منطقه را تأمین کند. با تأمین این مقدار آب، شهرستان شهریار جایگاه ویژه‌ای را از لحاظ اقتصادی، دامداری، کشاورزی و صنعتی پیدا خواهد کرد. مردم باید برای استفاده بهینه از آب و زمین، طرح‌های علمی و اصولی موجود در زمینه‌های یاد شده را به‌ اجرا درآورند. حدود 300 طرح برای جبران عقب‌ماندگی‏ها در منطقه در دست است که با تأمین آب به ‌اجرا درخواهد آمد.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.

[2] - آقای هاشمی، بر ضرورت تسریع در حل مسایل و مشکلات شهریار، به ویژه مسایل آموزشی و بهداشت و تأمین آب شرب تأکید کرد. ایشان اظهار داشت: «با اجرای طرح ضربتی دولت برای حداث مدارس در شهریار، مشکل کمبود فضای آموزشی در این شهرستان برطرف خواهد شد. مسئولان محلی، باید ضمن کنترل ساخت و سازهای بی‌رویه، مانع نابودی اراضی کشاورزی در این منطقه شوند. طرح انتقال آب محمدیه به ‌شهریار، باید با جدیت تمام پیگیری شود تا کشاورزی این منطقه احیا شود. مناطق شهریار و رباط‏کریم برای کشاورزی مستعد است و سرمایه‌گذاری بیشتری را می‌طلبد. آب‏های فراوانی در تهران وجود دارد که با بهره‌گیری از آنها تا ارتفاعات قم را می‌توان زیر کشت برد. با تأمین آب مناطق شهریار و رباط کریم، این منطقه به‌ یک قطب صنعتی و کشاورزی تبدیل شده و از مشکلات جمعیتی شهر تهران نیز خواهد کاست. رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، سخنرانی‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.

[3] - آقای هاشمی، در این مصاحبه نتایج سفر خود به شهریار را تشریح کرد و گفت: «با بهره برداری از این طرح‏ها و تکمیل طرح‏های در دست اجرا، چهره منطقه جنوب غرب تهران دگرگون می‏شود. کم‏آبی، مسایل درمانی و کمبود فضای آموزشی، عمده مشکلات منطقه شهریار هستند که دولت مصمم است، با اجرای طرح‏های زیربنایی و فوری، این مشکلات را رفع کند.» رجوع‌کنید   کتاب «هاشمی‏ رفسنجانی، مصاحبه‏های سال 1374»، دفتر نشر معارف انقلاب،1396.